Zavedenie špeciálnej dane pre častých cestujúcich lietadlom po Európe by mohlo nielen výrazne znížiť emisie, ale aj priniesť miliardové príjmy, tvrdí nedávno zverejnená štúdia britského think-tanku New Economics Foundation (NEF) a jej partnerov. Týmto spôsobom by sa ročne mohlo vygenerovať až 64 miliárd eur a zároveň znížiť emisie uhlíka o 21 %.
Podľa návrhu by boli vyššie dane zavedené pre ľudí, ktorí často využívajú leteckú dopravu. Prvý spiatočný let v roku by nebol zdanený, ale každý ďalší by bol spoplatnený. Týmto spôsobom by sa zdanilo len asi päť percent najčastejších cestujúcich, čo je relatívne malá skupina. Na druhej strane, až 72 % obyvateľov by sa daniam vyhlo, pretože buď nelietajú vôbec, alebo letia len raz za rok. O tejto štúdii informoval denník The Guardian.
Dane ako nástroj na zmenu správania
Zástupkyňa organizácie Stay Grounded, Magdalena Heuwieserová, ktorá sa spolupodieľala na štúdii, uviedla, že cieľom návrhu je aj obmedzenie nadmerného využívania leteckej dopravy zo strany najbohatších ľudí. „Momentálne je jedno, či niekto letí prvýkrát po rokoch alebo ide na ďalšiu dovolenku v luxusnom rezorte. Platí rovnakú daň,“ poznamenala Heuwieserová. Tento nový systém by však zvýhodnil tých, ktorí lietajú menej.
Modelovanie klimatických vplyvov ukázalo, že do roku 2028 by mohol počet cestujúcich klesnúť o 26 % a emisie o 21 %, ak by sa daň zaviedla. Základná sadzba dane by začínala na nule pre prvý let a za každý ďalší by sa zvýšila o 100 eur, pričom by sa pripočítali príplatky za dlhšie lety a za letenky v prvej triede. Získané prostriedky by sa mohli použiť na investície do ekologických alternatív, ako sú vlaky a autobusy.
Bohatí by zaplatili viac
Podľa analýzy organizácie More in Common by táto daň najviac zasiahla bohaté domácnosti, ktoré lietajú častejšie. Len 15 % domácností s príjmom pod 20-tisíc eur ročne by platilo túto daň, zatiaľ čo medzi domácnosťami s príjmom nad 100-tisíc eur by to bolo až 63 %. Takéto opatrenie by teda spravodlivejšie rozložilo náklady na ochranu klímy medzi tých, ktorí využívajú leteckú dopravu najčastejšie.
V skratke
Navrhovaná daň z častého lietania v Európe by mohla priniesť 64 miliárd eur ročne a znížiť emisie uhlíka o 21 %. Poplatky by sa týkali hlavne bohatých cestujúcich, pričom väčšina ľudí by sa zdaneniu vyhla. Tento krok by mohol tiež podporiť investície do ekologických foriem dopravy, ako sú vlaky a autobusy.