Automobilový priemysel v Európe čelí vážnym problémom a jeho dôsledky už začínajú pociťovať aj slovenské firmy. Prvou spoločnosťou, ktorá v dôsledku krízy ukončuje svoju činnosť, je Calearo Slovakia – talianska firma vyrábajúca antény do automobilov.
Po viac než dvoch desaťročiach výroby v Šamoríne podáva návrh na konkurz. Tento prípad môže byť len začiatkom širšieho problému, ktorý by mohol zasiahnuť celý sektor. Upozornili na to Hospodárske noviny a Denník N.
Firma, ktorá dodávala prestížnym značkám, končí v konkurze
Spoločnosť Calearo Slovakia bola založená v roku 2003 ako dcérska firma talianskej Calearo Antenne. V najlepších časoch zamestnávala približne 200 pracovníkov a jej antény putovali do vozidiel značiek Fiat, Maserati, Audi či Ferrari. Pandémia však narušila stabilitu materskej firmy a jej finančné ťažkosti sa postupne preniesli aj na slovenskú pobočku.
Za posledné štyri roky firma nahromadila stratu presahujúcu 3 milióny eur. Nezvládala splácať záväzky, pričom Sociálnej poisťovni dlhuje viac než 100-tisíc eur. Po neúspešnom pokuse o reštrukturalizáciu, ktorý v októbri minulého roka schválil súd, bolo nakoniec rozhodnuté o vyhlásení konkurzu. Veritelia sa tak budú môcť uspokojiť len prostredníctvom konkurzného konania.
Hrozí dominový efekt? Automobilový sektor v ohrození
Krach Calearo Slovakia je prvým výrazným signálom zhoršujúcej sa situácie v automobilovom priemysle na Slovensku. Podľa odborníkov však nemusí byť posledným. Európska asociácia automobilových dodávateľov upozorňuje, že len v prvej polovici minulého roka prišlo v automobilovom sektore o prácu 32 000 ľudí. Od začiatku pandémie sa toto číslo vyšplhalo až na 86 000 stratených pracovných miest.
Príčinou tejto krízy je viacero faktorov – pokles dopytu, rastúce náklady na výrobu, oneskorené investície do inovácií a neistota spôsobená geopolitickou situáciou, najmä vojna na Ukrajine. Do toho vstupuje aj silnejúca konkurencia z Číny a zvyšujúce sa riziko zavedenia nových clá na európske automobily zo strany USA.
Aj veľkí hráči v odvetví už pripravujú opatrenia na zvládnutie situácie. Spoločnosti Continental a Michelin už oznámili plány na znižovanie pracovných miest.
Podľa generálneho riaditeľa Európskej asociácie automobilových dodávateľov Benjamina Kriegera čelí automobilový priemysel v Európe zásadným výzvam:
„Automobilový priemysel, ktorý je základným kameňom európskeho hospodárstva, stojí pred obratom. Bez rozhodných opatrení Európa riskuje stratu svojho vedúceho postavenia v automobilovom sektore.“