Ruský maloobchodný reťazec s potravinami Mere plánuje rozšíriť svoje pôsobenie na Slovensku. Táto expanzia sa pripravovala od začiatku minulého roka, ale bola pozastavená kvôli vojne na Ukrajine. Podľa webovej stránky tvnoviny.sk však Mere chce teraz vstúpiť na slovenský trh v tomto roku.
„Ešte tento rok chceme otvoriť predajne na Slovensku. Robíme nábor ľudí pre naše druhé obchodné oddelenie v Ostrave, ktoré bude pokrývať aj Slovensko,“ potvrdzuje nákupná manažérka Mere Natália Sinkina.
Podľa informácií chce reťazec na Slovensku otvoriť tri až päť predajní. Reťazec sa neobáva sankcií zo strany Európskej únie (EÚ), keďže v krajine mieni pôsobiť ako slovenská spoločnosť. Približne 80 % jeho dodávateľov pochádza z EÚ, najmä z Poľska, Bulharska, Ukrajiny a Litvy. Niektoré výrobky pochádzajú dokonca od českých a slovenských dodávateľov.
Na webovej stránke supermarketu sú uvedené informácie pre potenciálnych dodávateľov. Jednou z hlavných požiadaviek je, aby výrobky patrili do kategórie lacných a stredne drahých. Pre obchod je veľmi dôležité, aby ceny výrobkov boli čo najnižšie.
Na webovej stránke sa tiež uvádza, že cena výrobkov vrátane nákladov na ich dopravu do predajne by mala byť o 20 – 30 % nižšia ako v konkurenčných predajniach. Tieto ceny sa podľa spoločnosti dajú dosiahnuť znížením nákladov na balenie. „Nepotrebujeme farebné a nápadné obaly,“ uvádza sa na webovej stránke.
Mere ponúka svoj tovar vo veľkých skladoch, uložený na paletách. Tento zľavový koncept čiastočne pripomína Metro. „Šetríme na všetkom, aby naše náklady boli čo najnižšie. To znamená hlavne predaj na paletách bez krásnych regálov,“ prezrádza N. Sinkina.
Vstup reťazca na slovenský trh by vlani zhodnotil analytik trhu a obchodu Ľubomír Drahovský ako pozitívny krok pre spotrebiteľov, keďže by priniesol na trh zvýšenú konkurenciu a nižšie ceny. Zároveň je však dôležité poznamenať, že orientácia reťazca na nízke ceny môže mať dopad aj na lokálnych dodávateľov a výrobcov, keďže tí môžu mať problém konkurovať nízkym cenám ponúkaným spoločnosťou Mere.
Expanzia na Slovensko je len jednou z častí celkovej stratégie expanzie spoločnosti Mere, keďže reťazec v súčasnosti pôsobí vo viacerých krajinách EÚ vrátane Českej republiky, kde má v súčasnosti dve predajne v mestách Příbram a Most. Vstup reťazca na slovenský trh budú odborníci z odvetvia pravdepodobne pozorne sledovať, pretože poskytne prehľad o potenciálnom úspechu stratégie expanzie reťazca a jej vplyve na miestny trh.
Celkovo je expanzia spoločnosti Mere na Slovensko vzrušujúcou udalosťou pre spotrebiteľov aj pre maloobchodný priemysel. Zameranie reťazca na nízke ceny a efektívnu prevádzku pravdepodobne prinesie na trh zvýšenú konkurenciu, z čoho budú mať v konečnom dôsledku prospech spotrebitelia vďaka nižším cenám a širšej ponuke. Je však dôležité zvážiť potenciálny vplyv na miestnych dodávateľov a výrobcov a monitorovať pôsobenie reťazca na trhu.
redakcia Plénum.sk