Na sociálnych sieťach sa v stredu 19. marca rozvírila vlna diskusií po tom, čo stránka Nekŕmte nás odpadom zverejnila video, v ktorom upozornila na prelepenú etiketu na čokoláde predávanej v obchodnej sieti Lidl. Video zobrazuje produkt označený dvoma rôznymi dátumami výroby a spotreby, čo vyvolalo podozrenia zo zámerného zavádzania spotrebiteľov.
Na pôvodnej etikete čokolády z Dubaja bol uvedený dátum výroby 20. 12. 2024 a dátum spotreby 20. 12. 2025. Tieto informácie však boli prelepené novou etiketou so slovenským prekladom, na ktorej stálo: Vyrobené 01. 03. 2025, spotrebujte do 01. 03. 2026. Stránka následne obvinila Lidl z falšovania dátumov a zavádzania zákazníkov.
Reťazec Lidl sa k situácii vyjadril pre portál Refresher, kde uviedol, že ide o výrobok od zahraničného dodávateľa, za ktorého označenie reťazec nenesie priamu zodpovednosť. Ako dôvod zmeny uviedli administratívnu chybu pri pôvodnom balení. Spoločnosť zároveň zdôraznila, že za smerodajné považuje údaje uvedené na slovenskom štítku.
„Súčasne nemáme žiadnu vedomosť o tom, že by výrobok mal akýkoľvek kvalitatívny nedostatok. Napriek uvedenému sme sa rozhodli daný výrobok stiahnuť z predaja,“ uviedol Lidl vo svojom stanovisku.
Importér čokolády, spoločnosť Erik Márton s.r.o., odmietol akékoľvek obvinenia z klamstva. Podľa jeho vyjadrenia je záväzný len preklad uvedený na etikete v slovenčine, ktorá je v súlade s platnou legislatívou. Originálne obaly boli vyrobené vo veľkých množstvách ešte pred tlačou slovenských etikiet a používali sa dovtedy, kým sa neminuli.
„Pre slovenského spotrebiteľa je smerodajná jedine slovenská etiketa a žiadna iná a preto na odlepovanie nadradenej etikety nemá nikto ani právo a ani dôvod, nakoľko dodávateľ na slovenský trh nezodpovedá za text všetkých jazykových mutácií na obale a taktiež slovenské úrady nemajú dôvod ani kompetenciu skúmať cudzojazyčné etikety,“ vysvetlil konateľ spoločnosti Márton.
Z pohľadu zákona je teda rozhodujúca slovenská verzia etikety, ktorá je schválená na predaj v SR. Hoci Lidl ubezpečuje, že produkt bol bezpečný, rozhodnutie o stiahnutí z predaja prijal ako preventívne opatrenie pre zachovanie dôvery zákazníkov.