Spravodajským webom rapídne klesla návštevnosť z Facebooku a trend pokračuje

facebook g2e82a1c2c 1920
Staň sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľaj článok, ktorý ťa zaujal!

Vydavateľom spravodajstva klesla návštevnosť Facebooku v súvislosti s pokračujúcim odklonom spoločnosti Meta od spravodajského priemyslu.

Na rozsah poklesu poukazujú údaje, ktoré Press Gazette poskytla vydavateľská analytická spoločnosť Chartbeat a platforma Similarweb pre digitálne spravodajstvo.

Analýza potvrdzuje varovanie, ktoré v stredu vydal najväčší britský vydavateľ miestnych a celoštátnych správ Reach. V prvých štyroch mesiacoch roka 2023 klesli digitálne príjmy medziročne o 14,5 %, pričom Reach obvinil zo spomalenia zobrazovania stránok „nedávne zmeny v spôsobe prezentácie spravodajského obsahu na Facebooku“.

V prípade 1 350 globálnych vydavateľov zahrnutých do údajov spoločnosti Chartbeat pochádzalo 27 % zobrazení stránok pochádzajúcich z externých zdrojov, vyhľadávania a sociálnych sietí v januári 2018 zo spoločnosti Facebook (2 miliardy zobrazení stránok). V apríli 2023 to bolo už len 11 % (1,5 miliardy).

Nič vás to nestojí, tak prečo si neprečítať aj tento článok?
Je koniec! Západ, ako ho poznáme sa práve skončil, vyhlásila Leyenová

Hoci pokles návštevnosti prichádzajúcej zo siete Facebook postihol stránky všetkých veľkostí, najviac sa to dotklo menších vydavateľov.

V rámci 486 malých vydavateľov (t. j. tých, ktorí majú menej ako 10 000 priemerných denných zobrazení stránok) zahrnutých do údajov Chartbeat predstavovala návštevnosť z Facebooku v apríli len 2 % jej objemu na začiatku roka 2018. V prípade najväčších vydavateľov (nad 100 000 priemerných denných zobrazení stránok) to bolo o 24 % menej, zatiaľ čo v prípade stredne veľkých vydavateľstiev (od 10 000 do 100 000 priemerných denných zobrazení stránok) bol pokles 46 %.

V posledných rokoch zasiahli vydavateľov na tejto platforme zmeny algoritmu Facebooku a jeho odklon od spravodajstva

Zmena algoritmu z roku 2014, ktorej cieľom bolo obmedziť „clickbait“, ovplyvnila návštevnosť virálnych vydavateľov, ako sú Upworthy a Buzzfeed, zatiaľ čo ďalšia aktualizácia v roku 2018, ktorej cieľom bolo uprednostniť obsah od „rodiny a priateľov“ pred obsahom od vydavateľov v News Feed, zasiahla spravodajský priemysel ešte viac. V roku 2022 spoločnosť Facebook oznámila, že upúšťa od Instantných článkov, ktoré umožňujú otvárať odkazy na správy v mobilnom formáte, ktorý sa rýchlejšie načítava v aplikácii Facebook.

Nič vás to nestojí, tak prečo si neprečítať aj tento článok?
Záplavy v Taliansku sú brutálne. Voda berie všetko, prepadávajú sa cesty

Minulý mesiac si vlastník Facebooku Meta objednal správu, v ktorej sa tvrdí, že spravodajský obsah zohráva na jeho platforme „malú a klesajúcu úlohu“. V správe, ktorá bola uverejnená krátko pred zavedením nových právnych predpisov v Spojenom kráľovstve, ktorých cieľom je prinútiť spoločnosti Meta a Google platiť vydavateľom za používanie ich spravodajského obsahu, sa uvádza, že odkazy na spravodajské články predstavujú menej ako 3 % toho, čo používatelia Facebooku na celom svete vidia vo svojich kanáloch. Autori správy urobili „hrubý odhad“, že vydavatelia získavajú v priemere 1 % až 1,5 % svojich celkových príjmov z odkazov na svoje webové stránky z obsahu zdieľaného na Facebooku.

Nič vás to nestojí, tak prečo si neprečítať aj tento článok?
Záplavy v Taliansku sú brutálne. Voda berie všetko, prepadávajú sa cesty

Z údajov Similarwebu pre 28 starších a digitálnych natívnych webov, ktoré vybral Press Gazette, vyplýva, že oba typy vydavateľov zaznamenali prudký pokles návštevnosti z Facebooku. Všetky z 28 webov v zozname, ktorý zahŕňa 14 starších vydavateľov a 14 digitálnych natívnych vydavateľov, zaznamenali veľké zníženie podielu návštevnosti na sociálnych sieťach, ktorá pochádzala z Facebooku, pričom všetky okrem jedného (konzervatívny agregátor správ Drudge Report) zaznamenali v rokoch 2021 až 2023 výrazný pokles počtu odkazov z Facebooku.


Staň sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľaj článok, ktorý ťa zaujal!

Redakcia Plénum.sk

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *