Vydavateľom spravodajstva klesla návštevnosť Facebooku v súvislosti s pokračujúcim odklonom spoločnosti Meta od spravodajského priemyslu.
Na rozsah poklesu poukazujú údaje, ktoré Press Gazette poskytla vydavateľská analytická spoločnosť Chartbeat a platforma Similarweb pre digitálne spravodajstvo.
Analýza potvrdzuje varovanie, ktoré v stredu vydal najväčší britský vydavateľ miestnych a celoštátnych správ Reach. V prvých štyroch mesiacoch roka 2023 klesli digitálne príjmy medziročne o 14,5 %, pričom Reach obvinil zo spomalenia zobrazovania stránok „nedávne zmeny v spôsobe prezentácie spravodajského obsahu na Facebooku“.
V prípade 1 350 globálnych vydavateľov zahrnutých do údajov spoločnosti Chartbeat pochádzalo 27 % zobrazení stránok pochádzajúcich z externých zdrojov, vyhľadávania a sociálnych sietí v januári 2018 zo spoločnosti Facebook (2 miliardy zobrazení stránok). V apríli 2023 to bolo už len 11 % (1,5 miliardy).
Hoci pokles návštevnosti prichádzajúcej zo siete Facebook postihol stránky všetkých veľkostí, najviac sa to dotklo menších vydavateľov.
V rámci 486 malých vydavateľov (t. j. tých, ktorí majú menej ako 10 000 priemerných denných zobrazení stránok) zahrnutých do údajov Chartbeat predstavovala návštevnosť z Facebooku v apríli len 2 % jej objemu na začiatku roka 2018. V prípade najväčších vydavateľov (nad 100 000 priemerných denných zobrazení stránok) to bolo o 24 % menej, zatiaľ čo v prípade stredne veľkých vydavateľstiev (od 10 000 do 100 000 priemerných denných zobrazení stránok) bol pokles 46 %.
V posledných rokoch zasiahli vydavateľov na tejto platforme zmeny algoritmu Facebooku a jeho odklon od spravodajstva
Zmena algoritmu z roku 2014, ktorej cieľom bolo obmedziť „clickbait“, ovplyvnila návštevnosť virálnych vydavateľov, ako sú Upworthy a Buzzfeed, zatiaľ čo ďalšia aktualizácia v roku 2018, ktorej cieľom bolo uprednostniť obsah od „rodiny a priateľov“ pred obsahom od vydavateľov v News Feed, zasiahla spravodajský priemysel ešte viac. V roku 2022 spoločnosť Facebook oznámila, že upúšťa od Instantných článkov, ktoré umožňujú otvárať odkazy na správy v mobilnom formáte, ktorý sa rýchlejšie načítava v aplikácii Facebook.
Minulý mesiac si vlastník Facebooku Meta objednal správu, v ktorej sa tvrdí, že spravodajský obsah zohráva na jeho platforme „malú a klesajúcu úlohu“. V správe, ktorá bola uverejnená krátko pred zavedením nových právnych predpisov v Spojenom kráľovstve, ktorých cieľom je prinútiť spoločnosti Meta a Google platiť vydavateľom za používanie ich spravodajského obsahu, sa uvádza, že odkazy na spravodajské články predstavujú menej ako 3 % toho, čo používatelia Facebooku na celom svete vidia vo svojich kanáloch. Autori správy urobili „hrubý odhad“, že vydavatelia získavajú v priemere 1 % až 1,5 % svojich celkových príjmov z odkazov na svoje webové stránky z obsahu zdieľaného na Facebooku.
Z údajov Similarwebu pre 28 starších a digitálnych natívnych webov, ktoré vybral Press Gazette, vyplýva, že oba typy vydavateľov zaznamenali prudký pokles návštevnosti z Facebooku. Všetky z 28 webov v zozname, ktorý zahŕňa 14 starších vydavateľov a 14 digitálnych natívnych vydavateľov, zaznamenali veľké zníženie podielu návštevnosti na sociálnych sieťach, ktorá pochádzala z Facebooku, pričom všetky okrem jedného (konzervatívny agregátor správ Drudge Report) zaznamenali v rokoch 2021 až 2023 výrazný pokles počtu odkazov z Facebooku.