Jeden z najväčších európskych výrobcov munície uviedol, že nie je schopný expandovať, aby splnil nové kvóty a reagoval na zvýšený dopyt na Ukrajine, pretože neďaleké dátové centrum spotrebúva všetku elektrickú energiu v strednom Nórsku na ukladanie videí TikTok.
Nórska skupina Nordic Ammunition Company, známejšia ako Nammo, uviedla pre britské noviny Financial Times, že pre jej závod v Raufosse, kde sa plánovala nová továreň, nie je prebytok energie.
Elektrickú energiu v regióne spotrebúva dátové centrum, ktorého väčším zákazníkom je spoločnosť TikTok. Táto znepriatelená sociálno-mediálna platforma sa v USA dostala pod zvýšenú kontrolu pre svoje väzby s Čínou.
„Sme znepokojení, pretože vidíme, že náš budúci rast je ohrozený ukladaním videí s mačkami,“ povedal novinám výkonný riaditeľ spoločnosti Nammo Morten Brandtzæg.
Miestny dodávateľ energie Elvia pre Financial Times potvrdil, že sieť nemá voľnú elektrickú energiu a že energia sa prideľuje podľa poradia. Ak by spoločnosť Nammo potrebovala viac energie, bude trvať určitý čas, kým ju výrobcovi munície sprístupní.
Spoločnosť Nammo vznikla v roku 1998 zlúčením muničných podnikov v Nórsku, Švédsku a Fínsku. V pomere 50:50 ju spoluvlastní nórska vláda a fínska letecká a obranná spoločnosť Patria.
Spoločnosť pre FT uviedla, že dopyt po munícii v Európe, najmä na Ukrajine, rastie nebývalým tempom. Krajina, ktorá je vo vojne s Ruskom, podľa spoločnosti Nammo denne spotrebuje približne 60 000 nábojov a ak to bude možné, chcela by ich použiť 65 000.
Brandtzæg novinám povedal, že európsky muničný priemysel potrebuje investovať 2 miliardy eur (2,15 miliardy dolárov) do nových tovární, len aby uspokojil dopyt na Ukrajine.
Rozšírenie spoločnosti Nammo je však teraz zablokované spoločnosťou TikTok. Táto sociálno-mediálna spoločnosť postaví v roku 2023 tri dátové centrá a možno pridá ďalšie dve v meste Hamar, približne 15 míľ východne od Raufossu. Brandtzæg uviedol, že „nemôže vylúčiť“, že to „nie je čistá náhoda“, že expanziu európskej obrannej spoločnosti blokuje aplikácia sociálnych médií, ktorú vlastní Čína.
Generálny riaditeľ spoločnosti TikTok Shou Zi Chew bol minulý týždeň vypočúvaný demokratmi a republikánmi z výboru pre energetiku a obchod Snemovne reprezentantov o väzbách medzi spoločnosťou a čínskou vládou. Povedal: „Dovoľte mi, aby som to povedal jednoznačne: ByteDance [materská spoločnosť, ktorá vlastní TikTok] nie je agentom Číny ani žiadnej inej krajiny.“