Všimli ste si, že ovocie a zelenina sú vždy oproti vchodu do obchodu? To nie je náhoda! Výrobcovia používajú šikovné marketingové triky, aby zákazníkov motivovali k väčšiemu nákupu čerstvých produktov. Zistite, ako s vami obchod manipuluje, aby ste mali pocit, že musíte kúpiť viac, ako potrebujete.
Priemerný Slovák navštívi obchod s potravinami aspoň raz týždenne. Ak ste fanúšikom nakupovania raz za čas, určite si zoberiete viac všetkého, aby vám nič nedošlo. Keď príde na doplnenie zásob ovocia a zeleniny, niekedy nakúpite oveľa viac, ako môžete skutočne zjesť. V tomto prípade nejde o chamtivosť, ale o šikovné triky obchodu, ktorý vie, ako vás povzbudiť k tomu, aby ste nakúpili viac.
Prečo ovocie a zelenina stoja v prednej časti obchodu?
Ľudia „jedia“ očami, a ak má niečo nezvyčajnú farbu alebo tvar, je väčšia pravdepodobnosť, že si to zákazník vezme do košíka. V prípade ovocia a zeleniny nás láka pevná šupka, šťavnatá farba a výrazná vôňa. Ak nás pri vstupe do obchodu privíta oddelenie čerstvých produktov, ktoré kričí „vezmite si ma!“, máme tendenciu chytiť sieť a kúpiť oveľa viac, ako dokážeme zjesť.
Väčšina produktov je usporiadaná v kontrastných farbách. Ovocie a zelenina tak vyniknú na pozadí susedných produktov. Keď si nabalíte celý vozík chutného ovocia a zeleniny, začnete pociťovať hlad, a ako vieme, nakupovanie s prázdnym žalúdkom vedie k mnohým impulzívnym rozhodnutiam. Obchod vám pripadá ako baňa chutných potravín, ktoré musíte bezpodmienečne ochutnať. Keď sa najedíte, premôžu vás výčitky svedomia, pretože za normálnych okolností by ste nemali vo zvyku kupovať všetky tieto veci.
Aké ďalšie triky s ovocím a zeleninou používajú obchody?
Keď sa vrátite do obchodu s potravinami, nezabudnite sa pozrieť na obaly, v ktorých sa ovocie a zelenina podávajú. Väčšina z nich je kartónová, prútený alebo drevený a plastové obaly sa stávajú minulosťou. To má naznačovať, že obchod je ekologický a v prospech životného prostredia. Niektoré obchodné reťazce začínajú upúšťať od plastových tašiek a ponúkajú papierové tašky. Väčšinou ide o veľké vrecká, ktoré naznačujú, že do nich možno zabaliť viac ovocia a zeleniny. Plná taška vyzerá „lepšie“, čo je ďalší trik zo strany obchodu.
Nie každý vie, že stánky so zeleninou sa kropia vodou aj niekoľkokrát denne. Ak tomu neveríte, stačí vziať prvý lepší šalát. V jeho listoch nájdete veľa vlhkosti, ktorá sa nezobrala z ničoho nič. Všetky zvädnuté časti sú ošúpané, a pokiaľ je plodina predajná, je zoradená na dosah, aby ju mal zákazník priamo pod nosom.
Zelenina a ovocie, ktorých je málo a ktorých sa chce obchod zbaviť, sú zabalené v malých nádobách, vďaka ktorým sa opticky javia viac. Všetko, čo je v akcii, má krátku trvanlivosť a každým dňom skončí v koši, preto je cena taká atraktívna. Obchod na tom zarába dvojnásobne.