Nekonečná výstavba slovenských diaľnic čelí novému problému. Tento rok je naplánované dokončenie len 1 km diaľnic mesačne, a zdá sa, že tempo sa ešte spomalí. Podľa šéfa firmy zaoberajúcej sa projektovaním diaľnic sa blíži najväčší útlm vo výstavbe diaľnic od pádu socializmu. Bývalý minister dopravy tiež priznal, že sme v tejto oblasti medzinárodne na smiech. Píš o tom portál regiony.zoznam.sk
Stavebné tendre pre stavbu diaľnic nevedia sľubovať nič dobré. „Pred dvomi rokmi mi bolo povedané, že sa v krátkom čase vyhodnotia súťaže na realizáciu ôsmich diaľničných úsekov. Tento zámer sa však úplne nezrealizoval. Pri nových projektoch je to ešte horšie,“ vysvetlil Martin Bakoš pre DenníkN , šéf spoločnosti Amberg Engineering Slovakia, ktorá sa zaoberá projektovaním a dozorom veľkých infraštruktúrnych zákaziek.
Podľa neho sa nám teda blíži podobný útlm vo výstavbe diaľnic, aký sme tu zažili po roku 1989, keď sme prešli na trhové hospodárstvo. „Rozostavanosť diaľnic bola od 6 do 12 kilometrov za rok. V rokoch 1996 – 1998 sme mali rozostavanosť diaľnic okolo 120 kilometrov. No nastávajúci útlm v príprave nových úsekov diaľnic je určite najväčší za posledných 20 rokov,“ uviedol Bakoš. Dôvodom zdržania výstavby nie sú podľa odborníkov peniaze, ale zdĺhavá príprava a politické vplyvy.
Celý proces výstavby diaľnic na Slovensku, od prípravy po odovzdanie, trvá viac ako 14 rokov. Samotná výstavba trvá len necelé tri roky, zvyšok je tvorený prípravami, povoleniami, posudzovaním, obstarávaním a vyvlastňovaním. Odborníci vysvetľujú, že problémom je neustále menenie priorít výstavby diaľnic pri príchode nového ministra. Počas tohto času často rôzne druhy stavebných povolení vypršia a musia sa žiadať nanovo.
Tempo výstavby diaľnic je zreteľné aj podľa otvárania nových úsekov. V roku 2022 bol otvorený iba jeden úsek autostrády s dĺžkou viac ako 13 kilometrov, zatiaľ čo v minulosti sme mali priemerný prírastok 21 km diaľnic ročne. Na tento rok je naplánované dokončenie necelých 9 kilometrov autostrád, čo je menej ako jeden kilometer mesačne.
Slovensko začína zaostávať za okolitými štátmi, ktoré už majú väčšinu cestnej siete kompletnú. „Keď sa stretávam so zahraničnými kolegami, niekedy som im až na smiech. Nielen Poľsko a Maďarsko, ale aj Česko, s ktorým sa radi porovnávame, stavajú rýchlejšie,“ vyjadril sa bývalý minister dopravy Andrej Doležal pre Hospodárske noviny.
Pavol Lančarič, súčasný minister dopravy, chce venovať pozornosť aj rozostavaným a rokmi meškajúcim úsekom diaľnice D1 s tunelmi Višňové a Čebrať. Avšak na dokončenie plánovanej siete je ešte potrebných viac ako tisíc kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest. Slovensko sa tak stáva dierou na cestnej mape Európy.
Že pribudlo v minulosti priemerne až 21km dialnice za rok 🤭….kde to žijeme?
-Máme novšie rýchlejšie stroje ako v
minulosti
-Viac penazí vďaka štedrým dotáciam
-Aj zamestnancov je dostatok
A kde je teda problém?
A kde je ten dôvod? Priblblý článok, resp. sloh zo ZDŠ. Autor nech ide radšej do fabriky za bežiaci pás…