Majitelia áut s dieselovými motormi by mali byť na pozore. Európsky súd by totiž mohol rozhodnúť, že tieto vozidlá už nebudú môcť vyraziť na cesty.
Európske emisné plány môžu spôsobiť, že od januára budú milióny dieselových áut, ktoré aktuálne spĺňajú normy Euro 5 a Euro 6, vyradené z prevádzky. Na tento scenár upozornil portál idnes.cz.
Odhaduje sa, že by išlo o milióny áut po celej Európe, pričom len v Nemecku by sa to dotklo 8,2 milióna vozidiel. Nemecký minister dopravy Volker Wissing vyzýva na zastavenie „proti-automobilovej politiky“ Európskej únie. „Ľudia potrebujú svoje autá a nechcú, aby im boli odňaté. Európska komisia musí teraz rýchlo zasiahnuť,“ uviedol Wissing pre denník Bild.
Problém sa skrýva v tom, že počet elektromobilov rastie pomaly, zatiaľ čo staršie dieselové autá, aj keď spĺňajú normy Euro 5 a Euro 6, sa z ciest vytrácajú len postupne. Hrozí však, že tieto vozidlá budú súdne vyradené z prevádzky.
Kľúčovým problémom je nový spôsob merania emisií, ktorý plánuje Európska únia zaviesť. Emisie sa nebudú merať na stacionárnych staniciach, ale počas reálnej jazdy. Táto zmena by mohla postihnúť aj vozidlá, ktoré už boli schválené na prevádzku, varuje idnes.cz.
Európsky súdny dvor sa už touto otázkou zaoberá a očakáva sa, že jeho rozhodnutie v novembri by mohlo viesť k tomu, že povolenie pre mnohé staršie dieselové autá by bolo spätne označené za neplatné.
Nemecký minister dopravy varoval, že toto spätné prehodnotenie by mohlo miliónom ľudí zneprístupniť ich vozidlá a spôsobiť chaos. Podľa neho by to taktiež narušilo dôveru v právne predpisy EÚ.
Autoforum.cz upozorňuje, že ak by sa nové pravidlá uplatnili spätne, išlo by o porušenie princípu, že auto musí spĺňať iba pravidlá platné v čase jeho uvedenia na trh. Takéto opatrenie by mohlo zasiahnuť aj relatívne nové autá, ako napríklad Škodu Octavia 3. generácie s motorom 2.0 TDI, ktorá bola uvedená na trh pred 11 rokmi.
Portál idnes.cz však dodáva, že šanca na schválenie tohto opatrenia nie je vysoká. Právnici z ADAC považujú spätné uplatnenie zmien v meraní emisií za právne neudržateľné a absurdné. Predsedníčka Zväzu nemeckého automobilového priemyslu tiež žiada rýchle objasnenie situácie zo strany vlády a Európskej komisie, pretože retroaktívne aplikovanie nových noriem by bolo porušením zásady zákazu retroaktivity v právnom systéme EÚ aj Nemecka. Okrem toho by takýto krok mohol vyvolať rozsiahlu politickú reakciu a vlnu odporu.