Čierne bodky na oknách vozidla nie sú dekoráciou, ale dôležitou súčasťou vozidla. Zaujímavé je, že ich nemá každé auto, stačí sa pozrieť na staršie ročníky. Prečo sa výrobcovia rozhodli umiestniť na čelné sklo takýto efektný „vzor“? Odpoveď je veľmi jednoduchá.
Väčšina vozidiel má na čelnom skle charakteristické čierne bodky a lemovanie vozidla. Ako ste si možno domysleli, nejde o dekoráciu, vďaka čomu si mnohí ľudia myslia, že tento prvok slúži ako ochrana očí pred slnkom. Aj to je nesprávna odpoveď. Historické vozidlá tento detail nemajú, takže možno usudzovať, že ho výrobcovia vložili až po čase. Aká je jeho funkcia?
Čierne bodky na čelnom skle. Čo sú zač?
Frita, ako sa tento diel nazýva, je prvok, ktorý zvyšuje odolnosť skla. Čierna mriežka sa nanáša sieťotlačou a jej hlavnou zložkou sú sklokeramické častice. Keď sa spojí so sklom, automaticky spevní materiál. Používa sa len na lepené okná, čo vysvetľuje jej absenciu na historických vozidlách. Staršie modely mali inú inštaláciu, pretože namiesto lepenia sa sklo umiestňovalo na špeciálne tesnenia, ktoré ho držali na mieste.
Čierne bodky sú potrebné na správne uchytenie skla, bez nich by lepidlo nemuselo tak dobre držať. Zaujímavosťou je, že rám okolo skla chráni pred škodlivým UV žiarením, ktoré by mohlo poškodiť montáž skla. Aj keď nezabraňuje lúčom úplne, bez frity by bolo upevnenie oveľa viac vystavené škodlivým účinkom slnka. Bodky okolo lišty zabraňujú výraznému teplotnému rozdielu medzi fritézou a sklom, takže je menšie riziko poškodenia skla.
Značenie na zrkadlách
Mnohí výrobcovia automobilov sa rozhodli pridať na zrkadlá nejaký prvok. Aj tu sa stretávame s bodkami a pruhmi. V tomto prípade ide o úpravu, ktorá oddeľuje dve zóny na zrkadle: asférickú a sférickú. Čo to presne znamená? Asférická zóna sa považuje za vonkajšiu časť zrkadla. Jej účelom je zväčšiť zorný uhol vodiča s cieľom rozšíriť tzv. mŕtvy uhol. Prúžok alebo bodky oddeľujúce tieto dve časti označujú, kde sa končí zakrivenie. V novších vozidlách je takáto funkcia štandardom, ale staršie modely túto možnosť nemajú.
Mnohí ľudia si na zmenšenie mŕtveho uhla pridávajú ďalšie okrúhle zrkadlo. Možno ich nájsť vo vozidlách autoškoly, kde majú mladí vodiči problém odhadnúť vzdialenosť od iného vozidla. Okrem toho sa montujú do väčšiny nákladných vozidiel, ktoré majú vzhľadom na svoju veľkosť sťažené manévrovacie pole. Na záver možno povedať, že fritéza je pre vodiča nepodstatnou položkou, ale stojí za to vedieť, prečo sa niekto nechal zlákať na montáž takéhoto bezpečnostného zariadenia.
redakcia Plénum.sk