Slovensko čelí ďalšej vlne kybernetických útokov, ktoré sa snažia získať citlivé údaje od používateľov internetu. Tentokrát ide o zdokonalenú verziu podvodu s falošným internetbankingom, ktorá predstavuje ešte väčšie riziko než jej predchodcovia.
Na internete sa šíri nová verzia phishingového útoku, pri ktorej podvodníci využívajú falošné bankové aplikácie. Na tento problém upozorňuje portál spravy.rtvs.sk, podľa ktorého podvodníci dokážu veľmi presvedčivo predstierať, že ide o legitímne bankové aplikácie.
Phishingové útoky zvyčajne začínajú prostredníctvom SMS, e-mailu alebo telefonátu, kde sa útočníci vydávajú za dôveryhodné zdroje. V týchto správach môžu žiadať o doplnenie informácií alebo o vykonanie urgentnej platby cez falošnú webovú stránku. Výskumník spoločnosti ESET, Lukáš Štefanko, varuje, že podvodné aplikácie vyzerajú na prvý pohľad úplne ako originálne bankové aplikácie, vrátane ikoniek a dizajnu.
Nový typ útoku je obzvlášť nebezpečný, pretože útočníci dokážu obísť bežné bezpečnostné upozornenia, ktoré zvyknú varovať pred inštaláciou neznámych aplikácií. Jedinou účinnou ochranou je v tomto prípade ostražitosť používateľov. Odborníci zdôrazňujú, že banky nikdy nežiadajú o poskytnutie prihlasovacích údajov alebo čísiel platobných kariet cez e-mail či SMS.
Michal Reiter z portálu Touch IT pripomína, že aj keď je podvod akokoľvek prepracovaný, vždy je to samotný používateľ, kto vykoná konečný krok. „Nech je podvod akýkoľvek, človek je vždy slabým článkom. Jednotlivec musí urobiť tú dodatočnú akciu. Aj keby mi prišlo desať podvodných SMS, musím byť ten, kto na niečo klikne a potvrdí to,“ varuje Reiter.
Používatelia by mali byť mimoriadne opatrní a overovať si každú nevyžiadanú komunikáciu, ktorá požaduje citlivé údaje alebo inštaláciu aplikácií. Iba tak sa môžu vyhnúť riziku a ochrániť svoje financie pred podvodníkmi.