Nová štúdia, ktorú si objednala Európska federácia pre dopravu a životné prostredie, odhalila, že emisie toxických oxidov síry zo 63 výletných lodí spoločnosti Carnival Corporation sú o 43 % vyššie ako zo všetkých vozidiel so spaľovacími motormi v Európe.
Táto ohromujúca štatistika prichádza v čase, keď vedúci predstavitelia EÚ rozhodli o zákaze malých spaľovacích motorov pre autá do roku 2035. Ale čo „zelené“ výletné lode?
„Najviac znečisťujúcim prevádzkovateľom výletných lodí bola spoločnosť MSC Cruises, ktorej plavidlá vypúšťali takmer toľko síry ako všetkých 291 miliónov áut v Európe. Ak sa pozrieme na materské spoločnosti, rovnako ako v našej pôvodnej správe za rok 2019 sa na prvom mieste umiestnila spoločnosť Carnival Corporation, ktorej 63 lodí pod jej kontrolou vypustilo v roku 2022 o 43 % viac oxidov síry ako všetky autá v Európe,“ uvádza sa v štúdii.
Prevádzkovateľom výletných lodí môže trvať desaťročia, kým dosiahnu štatút uhlíkovo neutrálnej lode. Podľa štúdie má približne 40 % výletných lodí v objednávkových knihách svetových lodeníc motory na dve palivá LNG. „Pri prevádzke na LNG tieto lode spôsobujú menšie znečistenie ovzdušia, ale z hľadiska klímy sú škodlivejšie ako vykurovací olej, pretože ich štvortaktné motory vylučujú metán,“ uvádza sa v štúdii.
V štúdii sa ďalej uvádza: „Výletné spoločnosti by mali prestať investovať do lodí poháňaných LNG a uprednostniť technológie s nulovými emisiami, ako sú vodíkové palivové články, batérie a veterná energia.“
Objednávky výletných lodí sú v súčasnosti v lodeniciach s obmedzenými alebo žiadnymi loďami s nulovými emisiami. Najnaliehavejší je prechod z ťažkého vykurovacieho oleja na LNG.
Zo štúdie vyplýva, že lode spoločnosti Carnival znečisťujú ovzdušie viac ako európske autá a ešte aj viac, ale je zarážajúce, že zákonodarcovia EÚ sa vo svojej „ekologickej“ snahe zamerali najprv na autá. Prečo nie výletné lode?