Vďaka EÚ musia mať od teraz autá nové obmedzovače. Toto vám auto nedovolí

sofer auto
Staň sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľaj článok, ktorý ťa zaujal!

Od 7. júla 2024 musia byť všetky nové automobily predávané v Európskej únii vybavené inteligentným obmedzovačom rýchlosti (ISA). Tento systém, ktorého cieľom je zvýšiť bezpečnosť na cestách, predstavuje významnú zmenu pre výrobcov automobilov aj pre motoristov.

Čo je ISA a ako funguje?

Systém ISA využíva kamery, ktoré rozpoznávajú značky obmedzujúce rýchlosť, ako aj údaje z GPS a satelitných navigačných systémov na určenie rýchlostného limitu na danom úseku cesty. Ak vozidlo prekročí tento limit, upozorní vodiča zvukovým signálom alebo vibráciami volantu či plynového pedálu. Ak vodič nereaguje, systém zníži výkon motora a automaticky spomalí vozidlo na predpísaný limit.

Nič vás to nestojí, tak prečo si neprečítať aj tento článok?
Skúsení majitelia áut urobia v zime jednu dôležitú vec so stieračmi

Vodič má možnosť systém ISA vypnúť, ale automaticky sa znovu aktivuje pri každom naštartovaní vozidla. Tento krok je súčasťou širšej stratégie EÚ, ktorej cieľom je dosiahnuť nulový počet úmrtí na cestách do roku 2050.

Vplyv na Spojené kráľovstvo

Hoci pravidlo EÚ nie je v Spojenom kráľovstve po brexite právne záväzné, výrobcovia automobilov neprejavili záujem dodávať na britský trh autá bez systému ISA. Dôvodom je snaha o zníženie výrobných nákladov a zložitosti, čo vedie k jednotnej ponuke automobilov pre celý európsky trh.

Odchádzajúca konzervatívna vláda vylúčila zavedenie povinného ISA, ale nová labouristická vláda by mohla zaujať iný postoj a snažiť sa o užšie zosúladenie s Európskou komisiou.

Nič vás to nestojí, tak prečo si neprečítať aj tento článok?
V Brazílii označili Roberta Fica za premiéra Juhoslávia (Video)

Bezpečnostné výhody ISA

Hlavným zástancom systému ISA je Európska rada pre bezpečnosť dopravy (ETSC), ktorá tvrdí, že sa vďaka nemu zníži počet kolízií o 30 % a úmrtí na cestách o 20 %. Systém ISA by spolu s ďalšími opatreniami, ako je napríklad autonómne núdzové brzdenie (AEB), mohol do roku 2038 zabrániť až 140 000 vážnym zraneniam pri dopravných nehodách.

Zavedenie ISA podporuje aj organizácia EuroNCAP, známa svojimi nárazovými testami. „Väčšie dodržiavanie rýchlostných obmedzení zabráni nehodám a zmierni následky tých, ktoré sa stanú,“ uvádza sa v ňom.

Výzvy a obmedzenia ISA

Napriek mnohým výhodám má systém ISA aj svoje nedostatky. Technológia nie je vždy spoľahlivá a vozidlá, ktoré sa pri rozpoznávaní značiek spoliehajú len na kamery, môžu mať problémy v situáciách, keď značky nie sú jasne viditeľné alebo chýbajú. Preto je možné systém vypnúť, aby sa predišlo nepríjemným situáciám, ako je napríklad obmedzenie rýchlosti na diaľnici.

Nič vás to nestojí, tak prečo si neprečítať aj tento článok?
Títo Slováci môžu dostať od štátu až 19-tisíc eur. Nezmeškajte to

Záver

Nový predpis o povinnom systéme ISA predstavuje významný krok smerom k bezpečnejším cestám v EÚ. Hoci Spojené kráľovstvo nie je povinné prijať tieto pravidlá, je pravdepodobné, že systémy ISA sa tu stanú bežnou súčasťou automobilov. Tlak bezpečnostných organizácií a snaha výrobcov o jednotné výrobné postupy budú kľúčovými faktormi ovplyvňujúcimi budúcnosť tejto technológie.


Staň sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľaj článok, ktorý ťa zaujal!

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *