Veľký potravinový reťazec zvyšuje ceny dvojnásobne. Vraj je to pre dobro ľudí

pexels ha ha 16211537

V čase, keď majú ľudia naozaj hlboko do vrecka a keď sa riešia praktiky obchodných reťazcov, najmä to, či náhodou nezvyšujú svoje marže nadmerne, sa jeden z najväčších rozhodol pre naozaj zvláštny krok. Penny Market sa rozhodol, že bude ľuďom účtovať „skutočnú cenu“ za viaceré výrobky.

Ceny sa prudko zvýšili

Zatiaľ sa tak stane len v Nemecku, ale vo všetkých jej viac ako dvoch tisíckach predajní. Skutočná cena je teda obchodná cena plus v podstate negatívne externality výroby takýchto výrobkov, ako napríklad znečistenie pôdy alebo vody používaním hnojív alebo vplyv na klímu.

Celá vec je v súlade so súčasnými trendmi, ale s tým rozdielom, že tentoraz za tento výmysel neplatí nikto iný ako zákazník. V prípade niektorých výrobkov je totiž cena takmer dvojnásobná. Príkladom je 300 gramov syra Maasdam. Tento obľúbený výrobok už nebude stáť 2,49 eura ako doteraz, ale 4,84 eura Skryté náklady najmä na tento výrobok sú naozaj vysoké, a to najmä kvôli produkcii skleníkových plynov a znečisťovaniu pôdy v dôsledku výroby krmív, ako uvádza denník Saechsische Zeitung.

TENTO ČLÁNOK PREČÍTALI VŠETCI:  Ukrajinské dievčatá brutálne týrali len 13-ročnú Slovenku. Niekoľko hodín ju mučili

Obľúbené viedenské párky tiež veľmi utrpeli. Kedysi stáli 3,19 eura, teraz za ne zaplatíte viac ako 6 eur. Cena sa opäť takmer zdvojnásobila. Zmení sa aj cena ovocného jogurtu, ktorá sa zvýši z 1,19 EUR na 1,56 EUR, a mozzarella z 0,66 EUR na 1,55 EUR. Treba povedať, že tieto položky už v minulom roku masívne zdraželi v dôsledku inflácie, ktorá sa nevyhla ani Nemecku.

TENTO ČLÁNOK PREČÍTALI VŠETCI:  Chorváti zavádzajú prísne pravidlá na cestách. Ak idete autom, toto si prečítajte

Vegáni to budú mať lacnejšie

Ale pozor. Existuje totiž alternatíva. Ukazuje sa, že skryté náklady na výrobky, ktoré sú vegánske, sú alarmujúco nízke. Napríklad cena vegánskych steakov sa zvýši len o 5 percent. To má ukázať, že ich výroba nie je taká škodlivá pre prírodu.

Je však otázne, či bude takýto krok úspešný. Penny ho nekoordinuje s inými reťazcami, nejde ani o plošnú reguláciu či daň. Reťazec sa jednoducho rozhodol upozorniť na konkrétny problém zdražením obľúbeného tovaru pre zákazníkov. Tí však stále budú môcť prejsť ku konkurencii.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *