Švédska spoločnosť Northvolt, ktorá mala byť európskou odpoveďou na úspech spoločností ako Tesla a rastúci vplyv čínskych výrobcov elektromobilov, čelí vážnym finančným problémom. Pôvodné plány na dobytie trhu sa momentálne rozplývajú, keďže spoločnosť zápasí s krízou likvidity, ktorá ohrozuje jej ďalšie fungovanie.
Kľúčové stretnutie s veriteľmi
Spoločnosť čaká tento týždeň dôležité stretnutie s veriteľmi, ktoré môže rozhodnúť o tom, či dostane potrebné finančné prostriedky na prežitie. Northvolt je teraz nútený robiť tvrdé rozhodnutia – oznámil, že prepustí 20 % zamestnancov a pozastaví rozširovanie svojej hlavnej továrne v severnom Švédsku. Výrobcovia, ako Contemporary Amperex Technology a BYD, dodávajú svoje produkty za výrazne nižšie ceny, čo znižuje konkurencieschopnosť európskych spoločností a ohrozuje ambície Európskej únie vybudovať sebestačnú zelenú ekonomiku.
Riziko pre európske plány
Pokiaľ Northvolt neprekoná tieto problémy, môže sa stať prvou obeťou korekcie na trhu batérií pre elektromobily. Analytici upozorňujú, že európsky trh čelí obrovskému tlaku zo strany lacnej čínskej konkurencie. Fredrik Erixon z Európskeho centra pre medzinárodnú politickú ekonómiu dokonca predpokladá, že ak EÚ nebude konať, čínski výrobcovia ovládnu tento sektor na dekády.
Ambiciózne plány sa rúca
Len pred rokom sa Northvolt tešil veľkému záujmu investorov, keď plánoval vstúpiť na burzu s hodnotou 20 miliárd USD. Získal aj „zelený úver“ vo výške 5 miliárd USD na podporu svojho rastu. Avšak finančné problémy, neschopnosť splniť objednávky a klesajúci dopyt po elektromobiloch prispeli k tomu, že spoločnosť teraz zápasí o prežitie. Spoločnosť má viac ako 13 miliárd USD v dlhoch a kapitálových záväzkoch.
Northvolt sa pokúsil o rýchly rast, no nedokázal zabezpečiť dostatočne kvalifikovaných odborníkov na riadenie rozsiahlych výrobných procesov. Výsledkom boli oneskorené dodávky, problémy s kvalitou a neschopnosť plniť záväzky voči zákazníkom, ako sú BMW a Scania. To všetko spôsobilo výrazné straty a znížené príjmy.
Zlomové momenty
V posledných mesiacoch spoločnosť prijala drastické opatrenia – zrušila výskumnú divíziu v Kalifornii, odsunula termíny spustenia výroby v niekoľkých továrňach a zastavila produkciu v niektorých svojich prevádzkach. Napriek všetkému má Northvolt stále podporu od niektorých investorov, napríklad od Volkswagenu. BMW zrušilo časť objednávok, no nevylúčilo ďalšiu spoluprácu.
Zakladateľ spoločnosti, Peter Carlsson, už na začiatku priznal, že najväčšou výzvou bude získať dostatočne skúsených odborníkov. V roku 2021 uviedol, že „je neuveriteľne ťažké nájsť špičkových dizajnérov a expertov na stavbu takýchto tovární“.
EÚ a jej pozícia
Európska únia sa v poslednom čase začína viac zapájať do riešenia problémov s batériami a môže dokonca uvažovať o zavedení ciel na dovoz batérií, aby ochránila domáci trh. Niektorí analytici však tvrdia, že boj o dominanciu v tomto sektore je už stratený. „Trh batérií čakajú v nasledujúcich 20 rokoch veľké zmeny a je nepravdepodobné, že európske firmy budú v tomto vývoji na čele,“ uzavrel Fredrik Erixon.
V skratke:
Švédska spoločnosť Northvolt, ktorá mala byť lídrom európskeho trhu batérií pre elektromobily, čelí vážnej kríze likvidity. Prepúšťanie, zastavenie rozšírenia továrne a problémy s dodávkami pre kľúčových zákazníkov ohrozujú budúcnosť firmy. V boji o prežitie musí Northvolt presvedčiť veriteľov o svojej schopnosti znovu sa postaviť na nohy. Európa zároveň čelí výzvam čínskej konkurencie a budúcnosti svojej zelenej ekonomiky.