Rastúcim cenám potravín nie je koniec. Nie je to však zďaleka jediná hrozba, ktorá na spotrebiteľov číha. Možno si myslíte, že sa neustále hovorí o zvyšovaní cien potravín, ale až tak veľmi to nepociťujete. V tom prípade je dosť možné, že sa výrobcom a predajcom podarilo vás oklamať. Čoraz častejšie sa obracajú k alternatívnym stratégiám, ako zarobiť rovnaké alebo väčšie peniaze, ale ideálne tak, aby si to ľudia nevšimli.
Ako oklamať zákazníka
Ako je to možné? Existuje niekoľko metód. Najbežnejšou je balenie výrobkov do zmršťovacích obalov. Jednoducho sa potraviny zmenšia napríklad o desať až dvadsať percent. Vizuálne môže stále vyzerať rovnako alebo podobne, ale obsahu bude menej. Cena potom zostáva rovnaká alebo sa zvyšuje len mierne. Zákazník má dojem, že sa nič veľké nedeje, ale v skutočnosti výrazne stráca.
Tento spôsob môže byť pre zákazníkov reálne ešte nevýhodnejší, ako keby výrobca cenu zvýšil len o málo. Ak už totiž dôjde k úprave balenia alebo obsahu, zásah je zvyčajne výraznejší ako v prípade cien, kde musia byť akékoľvek úpravy oveľa citlivejšie.
Zatiaľ čo zníženie ceny má stále pomerne dobrú šancu, že ho zákazníci odhalia, ak sú pozorní a zapamätajú si ho, najmä v prípade svojich obľúbených výrobkov, existuje ďalší spôsob, ako výrobcovia môžu výrobok ošidiť a v podstate ho vnútorne zdražiť.
Veľmi nepríjemná zmena
Nejde o nič iné ako o zmenu zloženia. Stáva sa to oveľa častejšie, ako sme ochotní pripustiť. Najmä v čase, keď sa niektoré suroviny výrazne zdražujú. Výrobcovia ich potom neváhajú nahradiť lacnejšími, zvyčajne menej kvalitnými. Samozrejme, uvedú to na zadnej strane zloženia, ale málokto si pamätá pôvodné zloženie všetkých výrobkov, ktoré kupuje, nehovoriac o tom, že ich pravidelne kontroluje.
Slovenskí zákazníci s tým majú koniec koncov dlhoročné skúsenosti. Súčasťou tejto stratégie sú totiž rôzne zloženia rovnako vyzerajúceho výrobku pre rôzne trhy. Zvyčajne sa stretávame s tým, že v susedných krajinách majú tieto medzinárodné značky kvalitnejšie zloženie ako na domácom trhu.
V súčasnosti výrobcovia potravín využívajú kombináciu všetkých týchto prístupov. Okrem úpravy samotnej ceny sa snažia znížiť gramáže a zmeniť zložky tak, aby na výrobkoch stále mohli dosahovať zisk spôsobom, na ktorý sú zvyknutí.