Predajne potravín bez obsluhy už neexistujú iba v sci-fi filmoch. Prvá takáto predajňa už na Slovensku funguje a môžeme čakať, že v nasledujúcom roku ju doplnia aj obchody od najväčšieho reťazca v krajine. Nie sme však jediní, kto sa rozhodol pre tento krok. Minimálne jeden ďalší gigant na trhu uvažuje o rovnakej zmene, informuje o tom portál zoznam.sk
Slovensko má predajňu potravín bez obsluhy
Čo by vás mohlo na prvý pohľad zaskočiť, je potreba registrácie pred nákupom. Avšak po tomto kroku je všetko plynulé. Zákazníci si jednoducho vezmú tovar a odídu, pričom platba prebieha automaticky. Výhodou takýchto predajní je možnosť ich nonstop otvorenia.
Koncept obchodov bez obsluhy je populárny v štátoch ako Švédsko a Dánsko. V našom susedstve, v Poľsku a Česku, sú taktiež viaceré takéto predajne. Otázka však ostáva, či je to pravý spôsob ako sa budú vyvíjať obchody v budúcnosti a aký vplyv to bude mať na trh práce.
Rôzne predajne však pristupujú k tomuto modelu rôzne. Česká spoločnosť Coop napríklad zvolila hybridný model. Počas dňa je obsluha prítomná, avšak večer a v noci sa predajne menia na samoobslužné. Na druhej strane, poľský obchodný reťazec Žabka využíva vyspelé technológie, kde kamery automaticky skenujú tovar.
V bratislavskom Devíne nájdeme prvú predajňu tohto typu na Slovensku, za ktorou stojí finančník zo skupiny J&T a jeden z najbohatších Slovákov, Patrik Tkáč. Ale ako informujú Hospodárske noviny, aj ďalšie obchodné reťazce majú záujem o tento koncept.
Prvým z nich je Coop Jednota, ktorý by mohol otvárať samoobslužné predajne už v roku 2024. Billa, známy reťazec, ktorá už testuje tento model v zahraničí, rozmýšľa nad jeho implementáciou aj na Slovensku.
Zaujímavou diskusiou je, či by mohli takéto predajne riešiť problém „potravinových púští“ v oblastiach, kde chýbajú obchody. Martin Krajčovič, predseda Slovenskej aliancie moderného obchodu (SAMO), poznamenal možnosť využitia týchto obchodov na vidieku, kde by mohli väčšinu dňa fungovať bez personálu.
Zdá sa, že samoobslužné predajne budú v budúcnosti na Slovensku čoraz bežnejšie. Ako sa s tým vysporiadajú obchodné reťazce a zákazníci, ukáže až čas.