Svetlá v aute sú základným vybavením, ktoré musí byť vždy v poriadku. Na jeseň a v zime oceníme ich funkčnosť, keď nám podmienky na ceste nie sú priaznivé. Bohužiaľ, používanie nesprávneho režimu môže spôsobiť viac škody ako úžitku. Oslepenie vodiča pred vami môže spôsobiť dopravnú nehodu. Ak sa tomu chcete vyhnúť, používajte tento volič.
Nastavenie svetlometov je dôležité najmä v noci, keď je svet zahalený do tmy. Počas dňa to nie je také dôležité, pretože slnko pohlcuje väčšinu lúčov.
Dosah stretávacích svetiel je veľmi obmedzený a v extrémnych prípadoch je len 20 metrov pri správne fungujúcich svetlách. Musíte vedieť, ako ich správne umiestniť, aby ste sa vyhli kolízii.
Nastavenie svetiel kontroluje diagnostik počas pravidelnej technickej prehliadky. Ich nastavenie ovplyvňuje aj samotný vodič vozidla.
Robí sa to pomocou špeciálneho gombíka hneď vedľa vypínača svetiel. Väčšina vozidiel má štvorstupňové nastavenie a jednotlivé stupne sú určené pre rôzne situácie.
Nulová poloha – jazdíte sám alebo so spolujazdcom vedľa seba na prednom sedadle.
Poloha jedna – vo vozidle sú 4/5 osôb a batožinový priestor je prázdny.
Poloha dva – v aute sedí niekoľko cestujúcich a batožinový priestor je plný.
Poloha tri – nemáte žiadnych cestujúcich, ale váš kufor je plný.
Je potrebné si uvedomiť, že nie každé vozidlo má tento prepínač. Novšie modely sú vybavené samonastavovacími svetlami a vodič nemôže sám meniť úroveň osvetlenia. Ide najmä o vozidlá s led alebo xenónovými svetlometmi.
Na každej ceste platí zásada „vidieť a byť videný“. To znamená, že nielen vodič má mať dobrý výhľad, ale aj ostatné vozidlá na ceste. Väčšina z nich nenastavuje svoje svetlomety na záťaž, a to znamená oslepovanie ostatných na ceste.
Nezabúdajte, že to so sebou prináša značné riziko nehody, ktorej pôvodcom môžete byť práve vy.
Ak si policajt počas bežnej policajnej kontroly všimne nesprávne nastavené svetlá, môžete dostať pokutu. V krajnom prípade vám môže odobrať osvedčenie o evidencii. A to všetko len preto, že ste nezmenili úroveň kliknutím na tlačidlo.