Ženy po 50-tke by mali pravidelne jesť. Pomáha im to pri tomto probléme

lanove semienko

Ľanové semienko je naša superpotravina, ktorá je známa už roky. Bohužiaľ, používa sa veľmi zriedkavo, pretože nevieme, čo s ním. Niekedy nás odrádza aj jeho chuť. Ako si s ľanom rozumieť, aby ste ho mohli správne podávať a využívať jeho prospešné vlastnosti? Pokúsim sa vám to dnes vysvetliť.

Ľanové semienka sú jednoducho semená rastliny ľanu obyčajného. Ľan sa dodáva v mletej forme, celý, ale aj ako čoraz populárnejší ľanový olej. Keď sa zaleje vodou a nechá sa niekoľko minút odstáť, jeho konzistencia je podobná želé. V tejto forme je ideálny pri ochoreniach tráviaceho traktu a dýchacieho systému.

Vzhľadom na obsah nenasýtených mastných kyselín je ľan náchylný na rýchlu oxidáciu, čím stráca svoju výživovú hodnotu. Preto sa odporúča kupovať ľan celý a pred podávaním ho zomlieť. Ak sa rozhodnete pre ľanový olej, mal by sa skladovať v tmavej fľaši a v zatemnenej, chladnej miestnosti alebo v chladničke. Maximálna doba skladovania otvoreného ľanového oleja je tri mesiace. V obchode sa tiež oplatí venovať pozornosť procesu skladovania.

Aké nutričné hodnoty má ľanové semeno?

Ľanové semienko sa vyznačuje množstvom výživových hodnôt užitočných pre organizmus. Pozostáva najmä z tukov (viac ako 40 %). Až 60 percent z nich zasa tvoria zdraviu prospešné, protizápalové kyseliny omega-3. Najbohatšie zastúpenie má kyselina α-linolénová, a to až 23 g/100 g výrobku. Okrem toho je bohatá na kyselinu olejovú a linolovú. Najmenší podiel majú kyseliny omega-6, približne 15 %.

Ďalší zaujímavý článok zadarmo:  Svetové celebrity prezradili, ako začali jesť aby schudli do vysnívaných postáv

Ľanové semienka obsahujú aj viac ako 28 g/100 g vlákniny (najmä vo vode rozpustnej vlákniny), ktorá priaznivo ovplyvňuje pohyb čriev a zápchu. Ľanové semienko má vo svojom zložení aj tiamín, riboflavín, niacín, pyridoxín. To znamená celé spektrum vitamínov skupiny B. Je bohaté na horčík, vápnik, fosfor a draslík.

Účinky podporujúce zdravie

Ľanové semienko má priaznivý vplyv na tráviaci systém. Jeho užívanie sa odporúča ľuďom trpiacim gastrointestinálnym refluxom. Vytvára zvláštne želé, ktoré môže mať ochranný účinok na žalúdočnú sliznicu. Sliz, ktorý ľanové semienko produkuje, bude mať upokojujúci účinok počas liečby antibiotikami.

Pravidelná konzumácia ľanového semienka, môže mať prínos v regulácii procesu vyprázdňovania čriev. Je to vďaka vláknine, o ktorej sa predpokladá, že urýchľuje črevný tranzit a zmierňuje tráviace príznaky.

Protizápalové omega-3 mastné kyseliny pomôžu pri inzulínovej rezistencii, hypotyreóze a ochoreniach osteoartikulárneho systému, napr. reumatoidnej artritíde. Tieto kyseliny tiež priaznivo ovplyvnia lipidový profil a zvýšia hladinu HDL frakcie cholesterolu. Omega-3 mastné kyseliny sú potrebné pre správny proces videnia a udržiavanie nervového vedenia. Podporujú proces pamäte a koncentrácie. Sú tiež nevyhnutné pri prevencii neurodegeneratívnych ochorení, ako je Parkinsonova alebo Alzheimerova choroba.

Ľanové semienko je bohaté na lignany, látky patriace do skupiny fytoestrogénov. Vykazujú protizápalové a protirakovinové účinky. Ich štruktúra sa podobá ženským hormónom – estrogénom. Preto sa ľanové semienko odporúča počas obdobia menopauzy na zmiernenie ťažkostí s ňou spojených. Lignany majú tiež ochranný účinok na funkciu pečene, činnosť čriev a môžu znižovať riziko vzniku rakoviny hrubého čreva.

Ďalší zaujímavý článok zadarmo:  Stačí naliať do kanvice a vodný kameň zmizne úplne sám. Je to veľmi jednoduché

Ľanové semienko, možno prekvapivo, obsahuje aj vysoké množstvo bielkovín. Vyznačuje sa bohatým zložením aminokyselín vrátane exogénnych aminokyselín, ktoré sa musia dodávať zvonka. Napríklad lyzín, leucín, valín, izoleucín. Ľanové semienko poskytuje aj dostatočné množstvo tryptofánu, ktorý je prekurzorom serotonínu, známeho ako hormón šťastia, a melatonínu, strážcu dobrého spánku.

Čo pripraviť z ľanového semienka?

Môžete ho pridať do smoothies, koktailov, šalátov, jesť ho pomleté a zaliate vodou, hotové pečivo, ovsenú kašu. Ľanový olej môžete pridávať do jedál za studena. Má intenzívnejšiu príchuť a je cenným zdrojom vitamínu E.

Je vidieť, že ľanové semienko je všestranné a má veľmi pozitívny vplyv na zdravie. Na plné využitie zdravotného potenciálu ľanového semienka sa odporúča vyberať si celé zrná a pred podávaním ich pomlieť.

Pomáha ženám vymaniť sa zo začarovaného kruhu chudnutia. Ukazuje, že diéta môže byť chutná, sýta a prospešná. Učí, ako sa stravovať zdravo, bez módnych zázračných diét. Špecializuje sa na ochorenia tráviaceho traktu, najmä na refluxnú chorobu. Pomáha ženám trpiacim inzulínovou rezistenciou, Hashimotovou chorobou. Špecializuje sa na liečbu nutkavého prejedania. Ukazuje, že je možné zdravo sa stravovať, rýchlo variť, starať sa o svoje zdravie a zároveň schudnúť kilá. Pacientov prijíma v Siemianowiciach Śląskich a online. Vytvára virtuálny priestor, v ktorom infikuje ľudí zdravým životným štýlom a uvoľneným prístupom k diétam.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *