Pohľad na riadenie osobných vozidiel sa rýchlo mení. V Európe to čoraz viac vyzerá tak, že to dopadne spôsobom, ktorý si málokto naozaj želá. A to tak, že auto bude vlastniť oveľa menej ľudí ako dnes. Nehovoriac o tom, že domácnosť bude mať dve alebo dokonca tri vozidlá. Ako sa ukazuje, zákaz spaľovacích motorov bol len začiatkom a ďalšou fázou bude prechod na elektromobilitu.
Takto to fungovať nebude
Odborníci však už teraz upozorňujú, že je prakticky nemožné, aby po kontinente jazdil podobný počet elektrických vozidiel, ako je počet áut so spaľovacím motorom, ktoré jazdia dnes. Jednoducho preto, že infraštruktúru, ktorá je na to potrebná, je takmer nemožné vybudovať, či už ide o priestor, alebo len o zaťaženie siete.
Ťažko si predstaviť, že všetci ľudia na sídliskách prídu po práci domov, vytiahnu z okien elektrické káble a začnú dobíjať. Veď napríklad v Nemecku už teraz obmedzujú možnosť nabíjať autá, keď je sieť preťažená. A počet elektromobilov je tam stále pomerne malý.
Ak máte povedzme 30 alebo 40 rokov, možno si myslíte, že to nejako dotiahnete do konca tým, že si v roku 2035 kúpite posledné auto so spaľovacím motorom a to dojazdíte. Ale zdá sa, že tomuto modelu sa chce vyhnúť aj Európska únia.
V roku 2027 sa emisné kvóty začnú vzťahovať dokonca aj na palivá. Podľa prvých výpočtov by to mohlo znamenať, že v prvej fáze budú až o 0,40€ drahšie ako v súčasnosti. Potom už bude na tých najvyšších, aby rozhodli, ako veľmi zaťažia vodičov využívajúcich fosílne palivá. Ak ich chcú úplne dostať z ciest, nie je nič jednoduchšie ako tieto povolenia zdražiť.
Nezmyselné normy
Útok potom prichádza z inej strany, ako na to teraz upozornilo nemecké ministerstvo dopravy. Dokonca muselo napísať list EÚ, v ktorom uviedlo, že plány EÚ uplatňovať súčasné emisné normy na staré vozidlá vyrobené pred rokom 2017 sú úplným nezmyslom a mohli by viesť k vyradeniu desiatok miliónov vozidiel z prevádzky v Európe, pretože nespĺňajú limity, ako upozornil Tagesschau.
A ak sa vrátime k elektrickým vozidlám, ktoré sú dnes preferovaným spôsobom osobnej dopravy, musíme vidieť skutočnosť, že tieto vozidlá sú pre bežných spotrebiteľov pomerne drahé. Iste, tvrdí sa, že niektoré sú k dispozícii už za 27-tisíc eur. To je však malé auto, ktoré je pre rodinu nepoužiteľné. Za tieto peniaze by sa dalo kúpiť priestranné auto so spaľovacím motorom.
Ďalšia vec je, že elektromobily veľmi rýchlo strácajú hodnotu. Napríklad modely Mercedes-Benz sa po roku používania predávajú za polovicu pôvodnej kúpnej ceny. To znamená len jedno. Váš majetok sa veľmi rýchlo znehodnotí.