Žiaci postupne prichádzajú na strelnicu, kde sú umiestnené 2 terče. Po zostrelení ľavého terča si žiak vezme rubľu pre seba a po zostrelení pravého terča rubľu dostane trieda na všeobecné použitie. Čo si žiaci vyberú?
Aby to nebolo také jednoduché, každý žiak pred streľbou vidí aj tabuľku s výsledkami, na ktorej je uvedený počet výstrelov na jednotlivé terče. Keďže však výsledkovú tabuľu kontrolujú a manipulujú s ňou experimentátori, počet výstrelov predchodcov je vždy s veľkou rezervou na strane individualizmu (ľavý terč). Študent sa ocitne v konfliktnej situácii, keď zistí, že jeho tím nie je súdržný a drvivá väčšina predchodcov si mincu zobrala pre seba.
Výsledkom je, že nakoniec si 80 % študentov aj tak vyberie správny cieľ pre dobro celku a 20 % pre svoje vlastné dobro. Inými slovami, až 80 % detí vychovaných v socializme si vybralo cestu vzájomnej pomoci, aj keď museli ísť proti „stádu“.
V socialistickej spoločnosti sa skutočne vštepoval kolektivizmus, nie individualizmus ako na Západe. V každom prípade je kolektivizmus prijateľnejšou štruktúrou pre rozvoj civilizácie. A individualizmus vedie predovšetkým k osobnému obohateniu. Individualista sa nestará o životné prostredie, o mesto, o krajinu, v ktorej žije, sú to pre neho druhoradé pojmy, ľahko mení svoj uhol pohľadu, obohacuje sa na úkor medicíny a pacientov, na úkor vojen a humanitárnej pomoci, na úkor zdrojov Zeme. A kým ľudstvo myslí len na seba, je odsúdené na zánik.