Bratislava – Poslanci Národnej rady (NR) Slovenskej republiky definitívne schválili novelu zákona o prevádzke vozidiel v cestnej premávke, vďaka ktorej sa autá staré 20 až 25 rokov stanú mladšími historickými vozidlami. Táto legislatívna úprava prináša rôzne výhody pre majiteľov týchto vozidiel, vrátane možnosti v budúcnosti získať status historického vozidla, teda veterána. Novelu predložila skupina poslancov hnutia Sme rodina, a jej cieľom je presnejšie definovať kategóriu „mladších historických vozidiel“.
Podmienky pre mladšie historické vozidlá
Novela definuje mladšie historické vozidlá ako autá, ktoré majú preukaz mladšieho historického vozidla vydávaný Medzinárodnou organizáciou historických vozidiel (FIVA). Tieto vozidlá musia byť vyrobené pred viac ako 20 rokmi, ale nie viac ako 30 rokmi, a musia byť historicky zachované a udržiavané v pôvodnom stave. Okrem toho nesmú prejsť žiadnymi podstatnými zmenami v technických vlastnostiach ich hlavných súčastí. Tieto autá sa zvyčajne používajú vo voľnom čase majiteľov, sú zapísané v evidencii vozidiel a po dosiahnutí 30 rokov majú nárok na preukaz historického vozidla.
Zvýhodnený poplatok a účinnosť novely
Novela neovplyvní rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, manželstvo, rodičovstvo, rodinu, sociálne vplyvy, životné prostredie ani informatizáciu spoločnosti. Naopak, má pozitívny vplyv na služby verejnej správy pre občanov.
Jedným z hlavných opatrení novely je zvýhodnený poplatok pri zápise mladšieho historického vozidla, ktorý bude pevnou sumou vo výške 33 eur. Tieto zmeny nadobudnú účinnosť od 1. januára 2024 po schválení pozmeňujúcich návrhov zo spoločnej správy výborov.
Mladšími historickými vozidlami sa stanú takzvané „youngtimery“ – autá staré 20 až 25 rokov, ktoré si získať status mladšieho historického vozidla. Táto legislatívna úprava prinesie výhody pre majiteľov týchto vozidiel a prispeje k ochrane a zachovaniu automobilového dedičstva na Slovensku.