Inflácia ovplyvnila nákupný košík Slovákov, ako ukázal nedávny prieskum agentúry Focus pre Spoločnosť ochrany spotrebiteľov. Deväť z desiatich opýtaných zmenilo svoje nákupné správanie pri potravinách v dôsledku rastúcich cien v obchodoch. Slováci nakupujú menej mäsa, ovocia, zeleniny a rýb a sú nútení sledovať akcie a vyberať si lacnejšie produkty. Informuje o tom portál Správy RTVS
Okrem toho, obmedzili aj iné druhy výdavkov, napríklad nákup elektroniky a zdravotníckych pomôcok a odložili návštevu zubára. Menej sa stravujú v reštauráciách. Projektová manažérka Spoločnosti ochrany spotrebiteľov, Petra Čakovská, uviedla, že v európskych krajinách nakupujú spotrebitelia tiež menej, ale snažia sa stravovať zdravšie ako Slováci.
Viac ako polovica opýtaných Slovákov nepovažuje za problém, že sa v obchodoch objavujú aj napodobeniny značkových výrobkov. A 14 percent z nich dokonca kupuje napodobeniny pravidelne. Výkonný riaditeľ Slovenského združenia pre značkové výrobky, Ľubomír Tuchscher, uviedol, že mnohí kupujú napodobeniny aj nevedome, keďže napodobeniny využívajú vizuálne, tvarové a vôňové prvky známeho značkového výrobku. Tieto zistenia sú podľa Tuchschra dôkazom, že povedomie o duševnom vlastníctve na Slovensku je relatívne nízke.
Podľa projektových manažérov Spoločnosti ochrany spotrebiteľov by mohli niektoré krajiny zaviesť napríklad poukážky pre zraniteľné skupiny, aby pomohli riešiť tento problém. V každom prípade však Slováci musia byť opatrní a pri výbere produktov by mali byť kritickí a porovnávať ceny a kvalitu výrobkov, aby sa vyhli nekvalitným a nebezpečným napodobeninám.