• 10 augusta, 2023
  • Zatiaľ bez komentára
  • 4minúty čítania

Vraciame sa do stredoveku. Elektrické autá budeme musieť prikryť dekou, aby vydržali

Vraciame sa do stredoveku. Elektrické autá budeme musieť prikryť dekou, aby vydržali

Mnohí odborníci varovali pred príliš nadšeným prijímaním elektrických vozidiel, nehovoriac o tom, že by sa mali ľuďom vnucovať viac či menej tvrdou rukou prostredníctvom zákazu áut so spaľovacími motormi. Nebude teda iná možnosť, ako si zaobstarať práve elektromobil. To všetko však v čase, keď mnohé z veľkých neduhov týchto áut ešte ani zďaleka nie sú vyriešené. Naopak, v niektorých prípadoch ich dokonca pribúda.

Všetky problémy

V prvom rade sa zdá, že cena elektromobilov nedokáže klesnúť pod určitú úroveň, pretože sa pri ich výrobe používajú drahé materiály, ku ktorým Európa nemá priamy prístup. Výsledkom je, že napríklad Volkswagen predáva svoju elektrickú alternatívu Golfu na domácom trhu za 41-tisíc eur, ale v Číne ju ponúka za 15-tisíc eur.

Ďalším závažným problémom, ktorý sa už dlhé roky nedarí vyriešiť, je dojazd. Zdalo by sa, že niektoré autá deklarujú stále vyšší dojazd, ale to je len hra s číslami a normami. Ak napríklad nemôžete zapnúť kúrenie alebo klimatizáciu, potom dojazd kriticky klesá. Napríklad Tesly, ktoré sú v tejto oblasti stále špičkou, reálne dojazdia okolo 300 km, hoci v niektorých prípadoch uvádzajú dvojnásobok. Ale potom by ste tiež nemohli používať akceleráciu a jazdiť maximálne 100.

TENTO ČLÁNOK PREČÍTALI VŠETCI:  Orbán sa teší, že Fico vyhral a neuveríte, čo napísal k slovenským voľbám

Potom je tu ešte jeden faktor. Tým je zima. Pravdou je, že elektromobily sú v niektorých oblastiach vhodnejšie ako v iných. Bohužiaľ, Slovensko medzi tieto vybrané miesta nepatrí, pretože máme štyri ročné obdobia, z ktorých niektoré nie sú pre batérie elektromobilov vôbec vhodné. Najmä v zime majú veľké problémy a ich dojazd sa dramaticky znižuje.

„Na dosiahnutie optimálnych podmienok by sa lítium-iónové batérie, ktoré poháňajú elektromobily, mali skladovať pri teplote od 15 do 35 stupňov Celzia. To je zároveň optimálna teplota na nabíjanie a vybíjanie,“ uvádza New Scientist.

Takže Čína už vymyslela špeciálnu prikrývku, ktorá bude zrejme potrebná na používanie elektromobilov v určitých podmienkach. V opačnom prípade hrozí rýchla degradácia batérií, čo si vzhľadom na obstarávaciu cenu takýchto vozidiel môže dovoliť len málokto.

TENTO ČLÁNOK PREČÍTALI VŠETCI:  Orbán sa teší, že Fico vyhral a neuveríte, čo napísal k slovenským voľbám

Skrátka, predstavte si, že v chladnejších obdobiach musíte svoje auto zabaliť do bežnej prikrývky zo špeciálnych materiálov. Tým sa zabezpečí, že teplota neklesne pod kritickú hranicu. Svojím spôsobom je to dobrý nápad, ale trochu to pripomína nudu alebo, s trochou nadsázky, návrat do stredoveku. Skrátka, v čase, keď máme k dispozícii špičkovú technológiu v podobe spaľovacích motorov, ktoré umožňujú komfortné používanie vozidiel, sa uchyľujeme k používaniu toho, čo by sa dalo označiť za predchádzajúci, nie ďalší vývojový stupeň vozidiel.

A tak je to aj v prípade elektrických vozidiel. Nikto sa napríklad nezaoberá tým, ako bude fungovať nabíjanie, ak bude mať každý elektromobil. Ako ho budú nabíjať na sídliskách a koľko nabíjacích stojanov bude musieť byť viac ako je dnes čerpacích staníc, keď nabíjanie takéhoto auta trvá pol hodiny až hodinu v porovnaní s niekoľkými minútami na natankovanie.

Podobné články

Poisťovne si s elektromobilmi nevedia rady. Posielajú ich rovno na šrotoviská

Poisťovne si s elektromobilmi nevedia rady.…

Elektromobily sú čoraz populárnejšie, a preto…
Autá so spaľovacími motormi skončia skôr, ako si všetci myslia. Čoskoro budú jazdiť len elektromobily?

Autá so spaľovacími motormi skončia skôr,…

Elektrifikácia dopravy a prechod na elektrické…

Zanechaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *