Súčasná klimatická kríza čoraz viac ovplyvňuje pravidlá cestnej dopravy, a to nie len na globálnej úrovni, ale aj priamo v našom hlavnom meste, Bratislave. Rastúci počet áut a zhoršujúca sa kvalita ovzdušia v mestách sú problémy, ktoré nás všetkých vedú k otázke: Ako motivovať ľudí k používaniu verejnej dopravy? Riešením by mohli byť bezemisné a nízkoemisné zóny. Píše o tom zoznam.sk
Podpora od vedenia Bratislavskej župy
Bratislavský župan Juraj Droba sa k myšlienke zavedenia bezemisných zón v hlavnom meste vyjadril pozitívne. Na konferencii Hospodárskych novín s názvom Zelená budúcnosť povedal: „Ako poznám primátora hlavného mesta, určite nad tým uvažuje. My ako župa ho budeme v tom podporovať.“ Droba zdôraznil, že podpora takýchto iniciatív by mala byť prioritou, ale zároveň poukázal na dôležitosť dostupnosti ekologickej hromadnej dopravy.
Nové dopravné prostriedky
Bratislava v posledných týždňoch urobila krok vpred a zapojila do prevádzky štyri vodíkové autobusy. Juraj Droba potvrdil, že Bratislavský samosprávny kraj by chcel do budúcnosti rozšíriť svoju flotilu o viac vodíkových a elektrických vozidiel.
Slovensko zaostáva
Hoci sa diskutuje o potenciálnych nízkoemisných zónach, Slovensko je v tomto smere stále v závese Európy. Bulharsko má už takéto zóny v hlavnom meste Sofii a Rumunsko nie len v Bukurešti, ale aj v meste Suceava. Na druhej strane, Londýn nedávno rozšíril svoju nízkoemisnú zónu na celé mesto, kde vodiči vozidiel nespĺňajúcich emisné normy musia zaplatiť denný poplatok 2,5 libry (približne 2,9€).
Čo nás čaká do budúcna?
V zahraničí sú náznaky ešte radikálnejších krokov. V dánskej Kodani sa napríklad pripravuje zákaz vjazdu benzínových a naftových vozidiel. Ak sa podobné reštrikcie ujalia aj na Slovensku, bude to znamenať zásadnú zmenu v našom prístupe k doprave.
Klimatická kríza si žiada okamžité a efektívne riešenia. Bezemisné a nízkoemisné zóny môžu byť jedným zo spôsobov, ako vytvoriť udržateľnejší a zdravší životný priestor pre všetkých obyvateľov Bratislavy a celého Slovenska.