EÚ nepoľavuje v zákaze spaľovacích motorov. Nový zákaz už od roku 2030

auta parkovanie
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

EÚ chce urýchliť prechod na elektromobily. Autopožičovne by už o päť rokov nemuseli smieť nakupovať autá so spaľovacím motorom. Cieľom je obmedziť emisie, no odborníci varujú pred vážnymi rizikami.

auta parkovanie

Európska únia pripravuje ďalší krok v oblasti klimatickej politiky, ktorý by mohol výrazne zmeniť automobilový trh. Podľa viacerých médií vrátane nemeckého denníka Bild a portálov ako EVXL či Tech Insights sa čoskoro objaví návrh, ktorý by od roku 2030 zakázal autopožičovniam a veľkým firmám kupovať vozidlá so spaľovacím motorom. Ide o termín, ktorý je až o päť rokov skôr než všeobecne plánovaný zákaz predaja spaľovacích áut v roku 2035.

Toto opatrenie by sa mohlo dotknúť až 60 % predaja nových automobilov v Európe. Týkať sa má najmä veľkých hráčov v oblasti prenájmu áut, ako sú Sixt, Europcar či Avis, ako aj firemných flotíl nadnárodných spoločností.

Zákaz pre autopožičovne už od 2030?

Európska komisia podľa dostupných informácií pripravuje právnu normu, ktorá by priniesla povinnosť pre autopožičovne a korporátne flotily kupovať výlučne bezemisné vozidlá – predovšetkým elektromobily.

Hoci konečné znenie legislatívy ešte nie je známe, návrh má byť predstavený už počas tohto leta. V prípade schválenia by šlo o výrazné urýchlenie prechodu k nízkouhlíkovej mobilite v EÚ.

Podľa odborníkov by sa týmto opatrením znížili emisie v sektore dopravy, ktorý je stále jedným z najväčších znečisťovateľov ovzdušia.

Prínos aj problémy: Prechod na elektroflotilu nie je jednoduchý

Zástancovia návrhu argumentujú, že práve autopožičovne a firemné flotily sú ideálnym nástrojom na podporu elektromobility. Obnovujú vozový park v krátkych intervaloch, sú centralizované a často sa sústreďujú v mestách, kde už existuje nabíjacia infraštruktúra.

Zároveň môže mať tento krok vplyv aj na individuálne rozhodovanie spotrebiteľov – klienti si môžu vyskúšať elektromobil v praxi a následne zvažovať jeho kúpu.

Odborníci však upozorňujú aj na množstvo výziev, ktoré sú s týmto rozhodnutím spojené:

  • Tlak na automobilky, ktoré budú musieť výrazne zvýšiť produkciu elektromobilov.
  • Vyššie obstarávacie náklady elektrických vozidiel, ktoré môžu zaťažiť rozpočty firiem.
  • Nedostatočná infraštruktúra na mnohých miestach, najmä mimo veľkých miest a letísk.
  • Zložitejšia prevádzka v regiónoch, kde je málo verejných nabíjacích staníc.

Kritika z politických aj podnikateľských kruhov

Návrh ešte nebol oficiálne zverejnený, no už teraz vyvoláva ostrú diskusiu. Podľa niektorých hlasov môže ísť o unáhlené rozhodnutie, ktoré ohrozí stabilitu automobilového priemyslu.

Človek by si naozaj mohol začať myslieť, že von der Leyenová chce násilím znepriateliť inak dobrý projekt EÚ medzi občanmi,“ uviedol Ralph Kamphöner, vedúci bruselskej kancelárie nemeckého obchodného združenia.

Podobne kriticky sa vyjadril aj líder CDU Friedrich Merz, ktorý upozorňuje, že Európa zatiaľ nie je pripravená na takýto razantný prechod. Podľa neho by bola chyba „vsádzať na technológiu, ktorá ešte nie je pripravená na exkluzívne využitie.“

Čo bude nasledovať?

Ak Európska komisia návrh predstaví podľa očakávaní už v najbližších týždňoch, bude musieť prejsť schvaľovacím procesom v Európskom parlamente aj medzi členskými štátmi. Očakáva sa tvrdá debata medzi environmentálnymi cieľmi a praktickou realizovateľnosťou tohto opatrenia.


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *