Krachuje ďalšia slovenská firma. Položila ju kríza v automobilovom priemysle

fabrika krach
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Aluprogress Slovakia z Ľupče – kedysi ambiciózny recyklátor hliníka – vyhlásil konkurz. Firma zápasila s rastúcimi stratami, dlhmi presahujúcimi 280-tisíc eur voči štátu a nedostatkom investorov. Odchod poslednej 40-člennej výroby je ďalším úderom pre slovenský recyklačný priemysel.

fabrika krach

Rýchly rast tržieb nestačil na prežitie

Keď slovenského výrobcu hliníkových odliatkov kúpil český kapitál, zdalo sa, že obrat firmy má našliapnuté: z pôvodných 500-tisíc € vystrelil až na 3,7 mil. € za štyri roky. Ziskový obrat sa však nedostavil – kumulovaná strata dosiahla 3,3 milióna eur a podnik nedokázal plniť odvodové povinnosti. Okresný súd v Banskej Bystrici preto začiatkom júna rozhodol o konkurze; v registri zostal vedený už len jediný zamestnanec.

Branislav Petro a rozpad hliníkového impéria

Zakladateľ Branislav Petro, jeden z najväčších recyklátorov hliníka na Slovensku, zostáva pri kormidle svojej hlavnej spoločnosti Confal – tá je však už v režime súdnej reštrukturalizácie. Po skôr skrachovaných projektoch Alcast (Humenné) a Max Hirschler Industry (Banská Bystrica) je Aluprogress ďalšou domino kockou jeho skupiny. Petro pôvodne spracúval až 15 000 ton hliníka ročne a plánoval tretiu fabriku v Žiari nad Hronom; dnes zostal projekt len na papieri.

Automotive pod tlakom: od Číny až po drahú energiu

Aluprogress doplatil aj na širšie problémy automobilového priemyslu, pre ktorý dodával recyklovaný hliník. Spomaľujúci predaj áut v Európe, agresívna konkurencia z Číny, pandémia i explodujúce ceny energií vytvorili toxický kokteil: „S odberateľmi zápasíme o každé euro marže,“ zhrnul pre Denník N nemenovaný manažér z odvetvia.

Čo bude s pracovníkmi a odpady?

Podľa miestnych úradov sa o uvoľnených zamestnancov uchádzajú ďalší spracovatelia kovového odpadu v regióne, najmä Slovalco a skupina Heneken. Kapacity na recykláciu hliníka však na Slovensku stále chýbajú a krajina tak riskuje väčší export kovového šrotu do zahraničia.

V skratke

  • Aluprogress Slovakia vyhlásil konkurz pre dlhy a prehlbujúcu sa stratu.
  • Podniku nepomohol ani raketový rast obratu po vstupe českého investora.
  • Zakladateľ Branislav Petro čelí postupnému rozpadu svojich firiem; hlavná Confal je v reštrukturalizácii.
  • Hlavné príčiny krachu: dlhy voči štátu, drahá energia, pokles predaja áut v Európe a tlak lacnej konkurencie z Číny.
  • V slovenskej recyklácii hliníka zostávajú významní hráči najmä Slovalco a Heneken.

Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *