Aluprogress Slovakia z Ľupče – kedysi ambiciózny recyklátor hliníka – vyhlásil konkurz. Firma zápasila s rastúcimi stratami, dlhmi presahujúcimi 280-tisíc eur voči štátu a nedostatkom investorov. Odchod poslednej 40-člennej výroby je ďalším úderom pre slovenský recyklačný priemysel.
Rýchly rast tržieb nestačil na prežitie
Keď slovenského výrobcu hliníkových odliatkov kúpil český kapitál, zdalo sa, že obrat firmy má našliapnuté: z pôvodných 500-tisíc € vystrelil až na 3,7 mil. € za štyri roky. Ziskový obrat sa však nedostavil – kumulovaná strata dosiahla 3,3 milióna eur a podnik nedokázal plniť odvodové povinnosti. Okresný súd v Banskej Bystrici preto začiatkom júna rozhodol o konkurze; v registri zostal vedený už len jediný zamestnanec.
Branislav Petro a rozpad hliníkového impéria
Zakladateľ Branislav Petro, jeden z najväčších recyklátorov hliníka na Slovensku, zostáva pri kormidle svojej hlavnej spoločnosti Confal – tá je však už v režime súdnej reštrukturalizácie. Po skôr skrachovaných projektoch Alcast (Humenné) a Max Hirschler Industry (Banská Bystrica) je Aluprogress ďalšou domino kockou jeho skupiny. Petro pôvodne spracúval až 15 000 ton hliníka ročne a plánoval tretiu fabriku v Žiari nad Hronom; dnes zostal projekt len na papieri.
Automotive pod tlakom: od Číny až po drahú energiu
Aluprogress doplatil aj na širšie problémy automobilového priemyslu, pre ktorý dodával recyklovaný hliník. Spomaľujúci predaj áut v Európe, agresívna konkurencia z Číny, pandémia i explodujúce ceny energií vytvorili toxický kokteil: „S odberateľmi zápasíme o každé euro marže,“ zhrnul pre Denník N nemenovaný manažér z odvetvia.
Čo bude s pracovníkmi a odpady?
Podľa miestnych úradov sa o uvoľnených zamestnancov uchádzajú ďalší spracovatelia kovového odpadu v regióne, najmä Slovalco a skupina Heneken. Kapacity na recykláciu hliníka však na Slovensku stále chýbajú a krajina tak riskuje väčší export kovového šrotu do zahraničia.
V skratke
- Aluprogress Slovakia vyhlásil konkurz pre dlhy a prehlbujúcu sa stratu.
- Podniku nepomohol ani raketový rast obratu po vstupe českého investora.
- Zakladateľ Branislav Petro čelí postupnému rozpadu svojich firiem; hlavná Confal je v reštrukturalizácii.
- Hlavné príčiny krachu: dlhy voči štátu, drahá energia, pokles predaja áut v Európe a tlak lacnej konkurencie z Číny.
- V slovenskej recyklácii hliníka zostávajú významní hráči najmä Slovalco a Heneken.