Môžeme dostať pokutu za šoférovanie v šľapkách či naboso na Slovensku? Zostanete prekvapení

pokuta soferovanie slapky naboso
Pomôž nám rásť – zdieľaj aspoň jeden článok, veľmi nám tým pomôžeš. Ďakujeme!

Letné horúčavy lákajú k pohodliu, no šoférovanie v žabkách či naboso vás môže vyjsť poriadne draho. V niektorých európskych krajinách za to hrozí pokuta až do výšky 5800 eur. Pozor si musíte dať aj na dovolenke.

pokuta soferovanie slapky naboso

V lete sa Slováci čoraz častejšie stretávajú s extrémnymi horúčavami, ktoré vplývajú nielen na zdravie, ale aj na spôsob cestovania. Sadnúť si do rozhorúčeného auta býva skúškou odolnosti, a preto mnohí vodiči uprednostňujú čo najľahšiu obuv – šľapky, sandále alebo dokonca holé nohy. Odborníci však varujú: ide o nebezpečný trend, ktorý môže skončiť nielen nehodou, ale aj mastnou pokutou.

Nevhodná obuv za volantom? V niektorých krajinách poriadne riziko

Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, šoférovanie v žabkách, šľapkách alebo naboso predstavuje bezpečnostné riziko. Obuv môže skĺznuť z pedála, zaseknúť sa medzi nimi alebo spomaliť reakčný čas vodiča. Tieto faktory môžu v kritickej chvíli rozhodnúť o osude celej posádky, informoval Startitup.

Slovensko dnes čakajú silné búrky: Meteorológovia varujú pred nárazovým vetrom a lejakom

V mnohých krajinách Európy je preto jazda v takejto obuvi považovaná za nebezpečnú a môže byť pokutovaná:

  • Španielsko: Jazda v žabkách je výslovne zakázaná. Za porušenie hrozí pokuta do 200 eur.
  • Francúzsko a Spojené kráľovstvo: Neexistuje konkrétny zákon, no polícia môže vodiča potrestať, ak obuv ovplyvní bezpečnosť jazdy. Vo Veľkej Británii môže pokuta dosiahnuť až 5800 eur a 9 trestných bodov.
  • Nemecko, Taliansko: Zákon výslovne nezakazuje určitý typ obuvi, no poisťovne môžu v prípade nehody znížiť alebo odmietnuť poistné plnenie, ak sa preukáže, že obuv zohrala úlohu.
Celý od krvi a s mačetou v ruke ohrozoval muž ľudí v Bratislave

Prečo sú žabky a naboso za volantom nebezpečné?

Odborníci z portálu Topspeed upozorňujú, že:

  • Žabky sa môžu zaseknúť medzi pedálmi, čo môže viesť k strate kontroly nad vozidlom.
  • Slabá priľnavosť nohy k pedálu predlžuje reakčný čas.
  • Jazda naboso znižuje citlivosť a sťažuje rozlíšenie medzi brzdou a plynom.
  • Pri núdzovom brzdení je tlak na pedál bolestivý, čo môže viesť k slabšiemu zatlačeniu a predĺženiu brzdnej dráhy.

Mnoho vodičov si mylne myslí, že naboso majú lepší cit na pedál – opak je však pravdou. V krízových situáciách sa noha bez obuvi správa inak a môže to viesť k vážnym následkom.

Slovenská realita: zákon mlčí, ale poisťovne nie

Na Slovensku momentálne neexistuje zákon, ktorý by upravoval typ obuvi vodiča. Policajt teda nemôže udeliť pokutu len preto, že niekto šoféruje v šľapkách alebo naboso.

Trumpove clá tvrdo zasiahli Slovensko: Autá vyrobené u nás sú v USA prakticky nepredajné

To však neznamená, že ste z obliga. V prípade dopravnej nehody, ak existuje podozrenie, že bola spôsobená nevhodnou obuvou, môže vodič dostať pokutu od 150 do 800 eur a zákaz činnosti až na 3 roky. Poisťovňa navyše môže znížiť alebo odmietnuť poistné plnenie, ak sa preukáže súvislosť medzi obuvou a nehodou.

Ako jazdiť bezpečne aj v lete?

Odporúčania odborníkov sú jasné: do auta si vždy obujte pevnú, uzavretú obuv, ktorá dobre drží na nohe a neprekáža v práci s pedálmi. Počas dovolenky majte v aute poruke náhradné topánky – zvlášť ak plánujete cestovať v pohodlných letných sandáloch či plážovej obuvi.


Pomôž nám rásť – zdieľaj aspoň jeden článok, veľmi nám tým pomôžeš. Ďakujeme!

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *