Spoločnosť Coca-Cola bude musieť upraviť informácie uvádzané na etiketách svojich výrobkov po tom, čo Európska komisia rozhodla, že niektoré z jej tvrdení môžu spotrebiteľov zavádzať.
Rozhodnutie prišlo ako reakcia na podnet týkajúci sa tzv. greenwashingu – praktiky, pri ktorej firmy prezentujú svoje produkty ako ekologickejšie, než v skutočnosti sú.
V novembri 2023 podala organizácia BEUC (The European Consumer Organisation), zastupujúca spotrebiteľov v EÚ, oficiálnu sťažnosť. V nej upozornila na to, že Coca-Cola využíva na svojich produktoch označenia, ktoré môžu skresľovať reálny ekologický dopad obalov. Po podrobnom preskúmaní Európska komisia rozhodla, že produkty môžu zostať na trhu, avšak pod podmienkou, že firma opraví zavádzajúce informácie na etiketách.
Zmeny na etiketách Coca-Coly sú nevyhnutné
Jedno z často používaných tvrdení na obaloch znelo: „Som fľaša vyrobená zo 100 % recyklovaného plastu“. Toto tvrdenie mohlo pôsobiť upokojujúco pre environmentálne uvedomelých spotrebiteľov. Kontrola Európskej komisie však ukázala, že toto označenie nie je úplne pravdivé – vzťahovalo sa len na časť obalu, konkrétne plastovú fľašu, nie však už na vrchnáky či etikety.
Z tohto dôvodu bola spoločnosť povinná upraviť dané informácie. Zároveň bolo nariadené odstrániť alebo preformulovať aj ďalšie výrazy ako „100 % z recyklátu“ alebo „100 % recyklovateľné“. Komisia upozorňuje, že tieto tvrdenia nie sú presné, keďže niektoré súčasti obalu – ako lepidlá, farby či atramenty – nie sú vhodné na recykláciu.
Na dohľad nad zmenami budú dohliadať národné úrady
Na dodržiavanie požiadaviek EÚ budú dohliadať národné inštitúcie na ochranu spotrebiteľov v jednotlivých členských štátoch. Ich úlohou bude nielen sledovať, či Coca-Cola zaviedla potrebné zmeny, ale aj preveriť označovanie u ďalších výrobcov nápojov.
Hlavným cieľom týchto krokov je zabezpečiť, aby spotrebitelia dostávali pravdivé a úplné informácie o environmentálnych aspektoch výrobkov, ktoré kupujú. Nečestné praktiky, najmä v čase klimatickej krízy, sú podľa Európskej komisie neprípustné.
— „Recyklácia nedokáže držať krok s obrovskou mierou produkcie plastov. Firmy dnes majú jedinečnú príležitosť ovplyvniť spotrebiteľské návyky, ale nepravdivé tvrdenia bránia ľuďom robiť informované a ekologicky výhodné rozhodnutia,“ hovorí Kamila Drzewiecka, senior právnička z organizácie ClientEarth – Právnici pre Zem.