Európska komisia (EK) má ambiciózny plán – plošne znížiť maximálnu povolenú rýchlosť vozidiel v mestách a obciach po celej Európskej únii na 30 km/h. Tento návrh vyvoláva rôznorodé reakcie, pretože aj keď niektoré mestá už začali obmedzovať rýchlosť na niektorých lokalitách, plošné zníženie by predstavovalo výrazný zásah do dopravných zvyklostí. Píše o tom portál zoznam.sk
Hlavnou motiváciou EK je zvýšenie bezpečnosti. Očakáva sa, že to prinesie nižšiu nehodovosť a zníženie počtu obetí a ťažko zranených. Taktiež by to malo prispieť k znižovaniu hluku a emisií, čím by sa pomohlo v boji proti klimatickej kríze.
Zníženie povolenej rýchlosti na 30 km/h by všeobecne viedlo k upokojeniu dopravy v mestách. Odborníci však upozorňujú, že znižovanie rýchlosti má význam predovšetkým na miestach s veľkým pohybom ľudí. Zároveň je nejasné, do akej miery by to ovplyvnilo množstvo emisií.
Podľa motoristického novinára Erika Stríža majú automobily so spaľovacími motormi (okrem hybridov a plug-in hybridov) najvyššie emisie práve pri rozbiehaní a jazde na nižších rýchlostiach, upozornil pre TV noviny motoristický novinár.
Zníženie rýchlosti na 30 km/h už zaviedli niektoré európske metropoly, ako sú Paríž, Madrid a Berlín, píše ďalej portál zoznam.sk
Aj na Slovensku je toto opatrenie už v platnosti, hoci nie plošne. Mnoho miest upokojilo dopravu na 30 km/h len vo vybraných lokalitách. Napríklad Trenčín zaviedol túto rýchlosť vo významnej časti sídlisk a obytných zón, s plánom na ďalšie rozšírenie v obytných uliciach, uviedla pre Zregionu.sk hovorkyňa mesta Trenčín Erika Ságová.