Poľnohospodári v Česku si zakladajú vlastné potraviny. Kaufland a Lidl môžu zúriť

potraviny cesko
Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Kto by si myslel, že verejný tlak na obchodné reťazce im pomôže dobehnúť a prestať účtovať českým zákazníkom nehorázne ceny za nekvalitný tovar, mýlil by sa. Prakticky na ne nie je vyvíjaný žiadny tlak a na domácom trhu majú stále nehorázne marže.

Už sa to rozbieha

Navyše stále používajú nátlak v podobe zľavňovania, ktoré zároveň pôsobí marketingovo na zákazníkov, akokoľvek je to kvôli nadsadeným cenám úplne nezmyselné, aj na dodávateľov. Ak tí chcú predávať, musia sa zúčastňovať na akciách a poskytovať reťazcom ešte lepšie ceny.

Mnohí toho však už majú dosť. Nie je žiadnym tajomstvom, že poľnohospodári v Českej republike majú už dávno plné zuby obchodných reťazcov. Tie od nich nakupujú za veľmi prísnych podmienok, a keď ich dodávatelia nedodržiavajú, jednoducho dovážajú tovar z druhého konca sveta.

Niet sa preto čo čudovať, že poľnohospodárom došla trpezlivosť a pomaly, ale isto sa boja. Jedným z dôsledkov je otvorenie obchodov alebo dokonca supermarketov, ktoré prevádzkujú práve títo poľnohospodári. Dokonca sa špekuluje, že by mohli spojiť svoje sily a vytvoriť plnohodnotný reťazec, proti ktorému by Lidl alebo Albert jednoducho nemali šancu.

Farmári totiž môžu predávať tovar za rozumné ceny, ktoré by mohli byť až o polovicu nižšie ako v reťazcoch. Jeden článok reťazca by vypadol a marže by boli primeranejšie.

Zákazníci nepôjdu inam

Obľúbený hanácky grunt, ktorý funguje už niekoľko mesiacov po tom, čo ho založilo a prevádzkuje poľnohospodárske družstvo Unčovice, je ukážkou toho, ako by to nakoniec mohlo fungovať. Dvere sa doslova netrhnú a v čase špičky sa tvoria dlhé rady.

„A vy sa čudujete? Neviete, odkiaľ mäso práve prišlo a či vám po ňom nebude zle. A chcú zaň odpadky. Tu dostanem všetko v prvotriednej kvalite a za veľmi príjemné ceny. Môžem sem jazdiť aj 20 kilometrov,“ hovorí Libuša.

Na prvý pohľad je jasné, že tu predávajú naozaj čerstvé produkty z dvora a ceny sú viac ako prijateľné. Rozhodne nemáte pocit, že sa vás niekto snaží ošklbať. Naopak, po skúsenostiach z obchodných reťazcov sa takmer čudujete, že vám predávajú veci pod cenu. Ale nie, samozrejme, že obchod dosahuje zisk, len to nie je za každú cenu a na maximum.

Ak by sa totiž tento prístup rozšíril po celej krajine, veľké supermarkety a hypermarkety by to mohli rovno zabaliť. Pretože kto by v nich nakupoval?


Staňte sa zdrojom inšpirácie pre svojich priateľov – zdieľajte článok

Volám sa Mgr. Kamil Selecký a študoval som históriu na Fakulte humanitných vied v Banskej Bystrici. Písaniu sa venujem amatérsky od roku 2018, no za ten čas som si našiel vlastný štýl a publikum, ktorému ponúkam najmä praktické rady pre bežných ľudí – od záhradkárskych tipov, cez triky do domácnosti, až po zdravé a jednoduché recepty. Verím, že aj malé zlepšenia v každodennom živote môžu priniesť veľký rozdiel. Okrem písania pracujem ako grafik a marketér na voľnej nohe. Marketingu som sa venoval aj počas zamestnaní pre viaceré firmy, no dnes ma napĺňa sloboda kreativity a vlastné projekty, vrátane práce na sociálnych sieťach. Vo voľnom čase si rád zahrám amatérsky futbal, pracujem v záhrade alebo skúšam niečo nové, čo by mohlo zaujať aj mojich čitateľov. Píšem pre ľudí, ako som ja – zvedavých, praktických a s chuťou objavovať jednoduché, no užitočné riešenia.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *